Klokken 11.30 torsdag landet verdens største passasjerfly på Oslo lufthavn, for første gang i ordinær rutetrafikk.
Oslo lufthavn høynet beredskapen i forbindelse med at kjempeflyets ankomst.
Grunnen er at det enorme flyet har et vingespenn på hele 79,8 meter, mer enn dobbelt så mye som et «mer normalt» passasjerfly som A320.
– Vi har økt kontroll av rullebanene både før og etter landing, forteller kommunikasjonssjef i Avinor Gurli Høeg Ulverud.
– Årsaken til dette er at flyet er så bredt at motorene henger utenfor rullebanen og da kan gjenstander, støv og rusk virvles opp. I tillegg er brannberedskapen økt og flyet følges av følgebil hele tiden, sier hun.
Ifølge flysmart24 har A380 besøkt Gardermoen noen få ganger tidligere, blant annet da flytypen ble testet for ekstrem vinterkulde, og da Lufthansa kom nordover for å vise fram det da nye flyet i 2010.
Må finne spesialløsninger
A380 er 73 meter langt og 27 meter høyt. Det gjør at Oslo lufthavn ikke kan bruke sine vanlige adkomstramper for å få passasjerene ut og inn av flyet.
I stedet bruker flyplassen ekstra mobile trapper for å få ut alle passasjerene ut og inn av de to etasjene.
- Les også:
Luksusklasse om bord
Flyet reiste ned med charterturister til Mallorca og skal samtidig hente hjem en gruppe reisende fra middelhavsøya.
Det var snaut 400 passasjerer på Mallorca som skal hjem til Norge.
Det ble for dyrt å ta ut suitene og businessklasse-setene for å bygge det om til et fly med bare økonomiklasse, så de heldigste kunne kose seg i gode seter på hjemreisen.
De aller heldigste fikk, mildt sagt, en oppgradert hjemreise fra Mallorca.
Flyet har flere suiter om bord der det kan res opp til senger. Interiørmessig sett er flyet helt likt som da det fløy for Singapore Airlines.
Ving er lettet
På grunn av problemene og forsinkelsene fra Rhodos, har problemene forplantet seg til flere av Vings reiser. Ving sier at det er grunnen til at de har leid inn kjempeflyet.
– Det har vært en tøff tid for oss. Derfor måtte vi satse på subcharter for å løse flokene, sier informasjonsansvarlig Anna Hagberg i Ving.
Selskapet anser at følgeforsinkelsene nå skal være over ved å sette inn kjempeflyet.
Enkelte av de strandede turistene som har reist med Ving har valgt å ta seg hjem på egen hånd og bestilt egne flybilletter.
– Vi har registrert at enkelte av våre gjester er misfornøyde med den informasjonene de har fått og vi kommer til å ta dette med oss når vi skal evaluere hendelsene, avslutter hun.
- Les også:
- Les også: