Hopp til innhold

MDG før ny transportplan: – Virker som Frp fortsatt styrer

Allerede før samferdselsminister Knut Arild Hareide har lagt fram Nasjonal transportplan, får han refs fra opposisjonen. Både MDG og SV frykter alle milliardene som går til nye motorveier, skal fortrenge kollektivsatsing.

Fornebubanen

MDGs Lan Marie Berg frykter at altfor mange milliarder går til nye motorveier i Nasjonal transportplan, som legges fram fredag.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Fredag legger KrF-statsråd Hareide fram sine prioriteringer i transportsektoren fram mot 2033.

De fleste forhåndslekkasjene handler om vei. Det bekymrer MDGs Lan Marie Berg.

– Det virker som Frp fortsatt styrer samferdselspolitikken, sier hun til NRK.

– Ut fra lekkasjene ser vi at motorveibyggingen dundrer videre, både med Hordfast, Møreaksen og store motorveier inn mot byene, som E 18 inn mot Oslo som ikke engang vi i Oslo ønsker oss. Det er feil vei å gå i en klima- og naturkrise.

– Syretest

Hareide har allerede varslet i Aftenposten at togsatsingen intercity på Østlandet blir kraftig nedskalert. Det betyr færre dobbeltspor og færre nye stasjoner.

– Jeg er veldig bekymret for at regjeringen i praksis har avlyst store deler av intercity-utbyggingen, sier Berg.

Hun er MDGs førstekandidat i Oslo i høstens stortingsvalg.

– Konsekvensen kan bli at veldig mange av de viktige kollektivprosjektene som vi trenger, både nasjonalt og lokalt, vil bli satt på vent eller utsatt.

Også SVs Arne Nævra frykter mer av det han kaller «pengesløsende og miljøfiendtlig motorveiutbygging.»

– NTP-en er en syretest på om regjeringen tar FNs klimapanel og naturpanel på alvor og svaret er nok dessverre at de stryker på testen, sier han til NRK.

– Intercity for dyrt

Statssekretær Ingelin Noresjø (KrF) i Samferdselsdepartementet sier Norge trenger både vei og bane. Togtilbudet skal bli bedre, men ytre intercity ble for dyrt, sier KrF-nestlederen.

Utsette intercity-utbyggingen.

Togsatsingen intercity på Østlandet blir kraftig nedskalert i den nye nasjonale transportplanen.

Foto: Lise Åserud / NTB

– Hvis vi skulle bygd ut full, ytre intercity, måtte vi hatt 75 milliarder kroner til. Jeg vet ikke om MDG eller noen andre partier har disse pengene, sier Noresjø.

Hun er ikke bekymret for at det bygges for mye motorvei.

– Det er ingen motsetning mellom å satse både på bane og vei, vi trenger begge deler. I motsetning til MDG ser vi at det ikke er alle som kan ta tog. Da må vi også ha gode veier, sier hun til NRK.

80 milliarder til byvekstavtaler

Hun kontrer uro for manglende kollektivsatsing i byene med en ny lekkasje.

– Det er faktisk satt av over 80 milliarder kroner til byvekstavtalene i kommende NTP. Det er en rekordhøy satsing, sier Noresjø.

Byvekstsatsingen er dermed drøye 10 milliarder kroner større enn det som var satt av i transportplanen for fire år siden.

Totalt sett er planen for årene 2022-2033 større enn forrige plan fra 2017. Det betyr at Hareides transportplan totalt sett har en ramme på over 1.000 milliarder kroner.

Koronavirus og Bybanen.

Bybanen i Bergen skal bygges ut mot Åsane.

Foto: Marit Hommedal / NTB

Aller mest får de fire største byene, som allerede har byvekstavtaler med staten, og en videreutvikling for de fem neste byene målt etter størrelse, blant dem Tromsø og Kristiansand.

– I tillegg er det lagt på bordet en ny tilskuddsordning for mindre byer, som Ålesund og Bodø.

De to nye, store prosjektene i byvekstavtalene har allerede lekket ut hos NRK.

Det handler om 2,8 milliarder kroner til bybaneutbygging fra Bergen sentrum mot Åsane.

Hareide har også varslet en halv milliard kroner til Majorstuen stasjon i første seksårsperiode av NTP.

AKTUELT NÅ