En ny rapport fra Institutt for maskin- og marinfag ved Høgskolen i Bergen kritiserer Sjøfartsdirektoratet for ikke å ha konkludert korrekt etter undersøkelsene av havaristen.
Høyskolelektor Rolf Imstøl, som underviser i blant annet stabilitet ved høgskolen, mener rederiet Jebsen konsekvent lastet "Rocknes" ujevnt og for tungt, noe som førte til at skipet ble svært ustabilt.
KRITISERES: Sjøfartsdirektør Rune Teisrud kritiseres for å ha levert en ufullestendig rapport om "Rocknes"-havariet. (Foto: Morten Holm / SCANPIX)
For å rette på dette mener Imstøl at "Rocknes" var utstyrt med en ballasttank høyt oppe på styrbord side. Dermed kunne man raskt flytte vann fra den ned i babord side, dersom det skulle være nødvendig. Det er imidlertid farlig å ha ballast så høy oppe, påpekere Imstøl, som mener Sjøfartsdirektoratet burde avslørt dette.
- Det er avdekket så store hull ved rapporten til Sjøfartsdirektoratet at den ikke kan bli stående. Det virker som om båten og ballasttankene er designet for å kunne laste båten skjevt. Direktoratet burde sjekket ballastventiler og hvor fort vannet kunne renne inn gjennom hullene i tankene, sier Imstøl.
Sjøfartsdirektør Rune Teisrud har såvidt sett rapporten fra Høgskolen i Bergen, og sier til NRK at det er flaggstaten Antigua & Barbuda, hvor "Rocknes" er registrert, som har ansvaret for å finne ut hvorfor skipet havarerte.