Hopp til innhold

Norsk teknologi kan varsle om vulkanaske

Teknologi utviklet ved Norsk institutt for luftforskning (NILU) vil i nær fremtid gjøre det mulig for flyene å spore aske fra vulkanutbrudd opp til 100 km unna.

Vulkanutbrudd Island

Store mengder røyk og aske stiger opp fra Eyjafjallajokull.

Foto: INGOLFUR JULIUSSON / Reuters

Ved NILU er det utviklet et kamera som vil kunne gi fem minutters varsling både ved dag- og nattflygninger, skriver NILU på sine nettsider.

Teknologien tar i bruk et infrarødt kamera, satellittdata og algoritmer som konverterer data fra satellittene. På den måten vil flyene kunne få de nødvendige varslene hver gang de nærmer seg en vulkansk askesky.

Flyene vil dermed få mulighet til å styre unna skyen og forsette ferden, i stedet for som i dag – å bli satt på bakken i ubestemt tid, sier seniorforsker ved NILU Fred Prata.

Ekstremt farlig for fly

Dersom asken finner veien inn i flymotorene kan den bryte ned deler som er i bevegelse og blokkere drivstoffdysene.

Aske fra vulkaner inneholder partikler som har et lavere smeltepunkt enn temperaturen inne i motoren. Disse partiklene vil derfor smelte umiddelbart hvis de kommer inn i motoren på et fly i bevegelse.

På vei gjennom turbinen vil massen raskt kjøles ned, sette seg fast på skovlene i turbinen og forstyrre flyten av avgassene som driver turbinen.

Kan spare flytrafikken for enorme summer

Fred Prata mener det vil kunne spare flytrafikken for enorme kostnader og ikke minst de reisende for kanselleringer og forsinkelser hvis NILUs teknologier.

Mandag meldte SAS at selskapet har tapt 230 millioner kroner på fire dager som følge av fly-restriksjonene.

Bruker bilder fra NASA

– Vi har i mange år jobbet med en metodikk som bruker satellittinstrumenter som egentlig er satt opp til helt andre formål enn å se på vulkanutbrudd, forteller Kjetil Tørseth, avd.dir. for atmosfære og klima ved NILU.

NILU leder også et forskningsprosjekt som er finansiert av European Space Agency.

Prosjektet bruker satellittdata i kombinasjon av algoritmer, og får slik frem en bedre langtidsvarsling av transportmønsteret til skyen, inkludert posisjon og høyde. Resultatene skal inngå i varslingstjenesten for flytrafikken, skriver NILU på sine nettsider.

AKTUELT NÅ