Flere mennesker døde på norske veier i år enn i fjor, og mennene utmerker seg negativt i sterkere grad enn tidligere. Nær 90 prosent av dem som omkom på norske veier i år, var menn.
– Det er mye livsfarlig kjøring blant godt voksne menn, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
– Kvinnelige sjåfører er mer forsiktige. De tar ikke så mange sjanser, og de kjører ikke så fort. Det er mye menn burde lære av kvinner, sier vegdirektøren.
4 på gata om menn og fart
Bilister som NRK traff på en bensinstasjon ved Ring 3 i Oslo, er enige i at menn oftere tar sjanser i trafikken.
– De kjører for fort og tar større sjanser enn vi kvinner gjør, sier Lena Sørli.
– Kanskje vi er for utålmodige, sier Tommy Skåland.
– Kvinner kjører mer hensynsfult, sier Annemor Falla.
Håvard Bakken, som selv er i aldersgruppen som er mest utsatt, innrømmer noen trafikksynder:
– Jeg kjører kanskje litt for fort, da, og holder ikke fartsgrensene så bra som damene gjør, sier han.
Men Bakken drar på det når han får spørsmål om han kunne lære noe av kvinnelige bilister. Han strekker seg til: «Kanskje være litt mer hensynsfull, noen ganger.»
Vegdirektøren sier det trengs mer forskning på hvorfor kjønnene er så ulike i ulykkessammenheng.
Den typiske dødsulykken har ifølge Gustavsen, følgende kjennetegn:
- Utforkjøring
- Ofte høy fart
- Vei der sjåføren ikke er godt kjent
- Menn mellom 45 og 65 år
– Det handler mye om fart i denne aldersgruppen. Det er grunn til å tro at de er overmodige, at de ser seg selv som litt usårlige og tar sjanser de absolutt ikke burde tatt, sier Gustavsen.
Han peker på at mange slike ulykker også skjer i mørket, og at sjåførene har tatt sjanser de ikke skulle ha tatt. Etter hvert som hovedveiene er blitt bedre sikret, er tendensen til alvorlige ulykker på sekundærveiene tydeligere.
Noen forklaringer på at voksne menn oftere er utsatt for trafikkulykker, er ifølge Vegvesenet, disse:
- Menn kjører om lag dobbelt så langt som kvinner
- Bilførere mellom 35 og 65 år står for 2/3 av all bilkjøring i Norge
- Eldre bilførere kjører omtrent ikke om natten, mens unge har en stor andel av sin kjøring nattetid.
- Eldre kjører lite i vintermånedene, særlig kvinner.
– Vi må finne mer ut hva årsakene til at voksne menn er blitt synligere i ulykkesstatistikken, og skaffe oss kunnskap om hva vi bør gjøre. Vi har god erfaring med sikkerhetskampanjer rettet mot de unge. Nå må vi finne ut av hva som virker mot dem som er mest utsatt.
For denne gruppen trafikanter tror Gustavsen at straff kan ha god effekt. Han tror at nye og høyere bøtesatser vil skremme.
Bøtesatsene heves i 2017
I det nye året blir det dyrere å bryte fartsgrensene. Bøtesatsene gjør et kraftig hopp oppover.
Hvis du kjører i 126 kilometer i timen i en 90-sone etter nyttår, kan du få et forenklet forelegg på over 10.000 kroner.
Les også: