Hopp til innhold

Mange dødsulykker skjer med stjålet bil eller uten førerkort

Bilførere og motorsyklister uten førerkort er skyld i over ti prosent av dødsulykkene i trafikken. Når ulykken skjer, kjører de ofte altfor fort eller er ruspåvirket, viser en ny rapport.

En syklist mistet livet da han ble påkjørt av en stjålet bil i Oslo i 2011

STJÅLET: Det var en stjålet bil som ble brukt da en syklist ble påkjørt og mistet livet i denne ulykken i Oslo i 2011.

Foto: Eeg, Jon / Scanpix

Hvor mange av dem du ser kjøre rundt i trafikken mangler gyldig førerkort? Det vet ingen sikkert, men de er i hvert fall sterkt representert i statistikken over dødsulykker.

Transportøkonomisk institutt har gjennomgått Vegvesenets rapporter etter gransking av drøyt 1.800 dødsulykker på veiene fra og med 2005 til og med 2014.

185 dødsulykker

– Vi fant ut at 185 dødsulykker ble utløst av en fører som manglet gyldig førerkort eller som hadde stjålet bilen, sier forsker Fridulv Sagberg til NRK.

Fridulv Sagberg

Forsker Fridulv Sagberg, Transportøkonomisk institutt.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Han mener det er et stort problem at så mange ulykker utløses av personer som ikke hadde lov til å kjøre i det hele tatt eller som hadde stjålet bilen.

Drøyt ti prosent tilsvarer ganske mange menneskeliv, sier Sagberg til NRK.

Ulykker med sjåfører uten førerkort skjer oftere på kveldstid og i helgene enn tilfellet er for sjåfører som har førerkort. Kjøringen er forbundet med høy risiko, går det fram av rapporten.

Rus og råkjøring

– En veldig høy andel av disse førerne er også rusa. Mange av dem har også hatt svært høy fart i forbindelse med ulykkene. Så hvis vi ser på fart og rus, så utgjør det 80 prosent av ulykkene med førere uten førerkort, sier Fridulv Sagberg.

Hvorfor har de ikke førerkort?

– Noen av dem har aldri hatt førerkort, kanskje fordi de ikke innfrir helsekravene. Andre kan ha fått inndratt førerkortet etter overtredelser som ruspåvirket kjøring eller høy fart, sier Sagberg.

Motorsykler overrepresentert

Av de 185 kjøretøyene med fører uten førerrett var 122 biler, 49 motorsykler, seks ATV (firehjuls terrengmotorsykkel), fem mopeder, to snøskutere og én traktor.

Det var flest utforkjøringsulykker, fulgt av møteulykker og ulykker i kryss.

I Statens vegvesen er de urolige over det som kommer fram.

Guro Ranes

Avdelingsdirektør Guro Ranes, Vegdirektoratet.

Foto: Knut Opeide

– Det er bekymringsfullt at så mange kjører uten å ha lov til det og forårsaker alvorlige ulykker. Ti prosent blir et betydelig antall dødsulykker, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Vegdirektoratet.

Hun innrømmer likevel at det alltid er så lett å hindre en som ikke har rett til å kjøre i å gjøre det likevel.

– Kontrollaktiviteten på veien er viktigst, å plukke ut dem som ikke skal være der sier Ranes.

AKTUELT NÅ