NRK Meny
Normal

Menn midt i livet dominerer dødsstatistikken

Mens unge og eldre tidligere har vært verstinger i trafikken, er det nå menn i aldersgruppen 45 til 64 år som dominerer i dødsstatistikken. – Erfarne førere med relativt god økonomi og fine biler trer fram, ifølge Vegdirektoratet.

Etter et postivt trafikkår i fjor, er det nå en økning i antall omkomne igjen i trafikken.

Når bilister havner i dødsulykker på norske veier, er det flest menn som dør. Så langt i år har 20 flere enn i fjor omkommet – av 94 personer er 78 menn.

– Gruppen som skiller seg klart ut er middelaldrende menn som utgjør hele økningen vi har sett i år, sier Gro Ranes i Vegdirektoratet.

Nå vil både Uttrykningspolitiet (UP) og Statens Vegvesen rette oppmerksomheten mot menn i alderen 45-64 år og vil blant annet se på sammenhengen mellom «fine biler og høy fart».

Artikkelen fortsetter under tabellen.

Antall drepte per 23. august

Alder

2015

2016

Endring

0-15

2

1

-1

16-24

16

18

2

25-44

21

22

1

45-64

18

32

14

65+

17

20

3

?

0

1

1

SUM

74

94

20

Kjønn

2015

2016

Endring

Kvinner

20

16

-4

Menn

54

78

24

SUM

74

94

20

Høy fart i nye biler

Tallene for i år viser at menn generelt er mest utsatt i trafikken. 14 flere menn i alderen 45-64 døde i trafikken så langt i år enn i samme periode i fjor.

– Det er en gruppe vi normalt ikke snakker så mye om. Det er mange dyktige og flinke sjåfører i utgangspunktet med relativt bra og sikre biler, men vi ser at det likevel går galt. Vår erfaring med fine biler og fart kan godt være en sammenheng vi må se litt nærmere på, sier Ranes.

Når UP gjennomfører fart og ruskontroll, dominerer menn også i statistikken for grove fartsovertredelser.

– Av de vi anmelder for fartslovbrudd som mister førerkortet på stedet, er ni av ti menn, sier UP-sjef Runar Karlsen.

LES OGSÅ: Færre fartsbøter, men vi kjører ikke saktere

Trygve Ånestad

Trygve Ånestad (64) er overrasket over å være i den nye risikogruppen.

Foto: NRK

– Føler seg erfarne og har det travelt

UP-sjef Karlsen vil minne om at selv om man kan føle seg som en dreven sjåfør, så kan uhell skje fort når man tråkker hardt på gassen eller ikke er oppmerksom.

– Vi ser at denne aldersgruppen virker å ha det travelt. De tekster, snakker i mobiltelefonen, og er gjerne på jobboppdrag, sier Karlsen.

– Vi har eksempler på at politiet har kjørt opp på siden av disse sjåførene, men at de har fortsatt å taste uten at de har oppdaget den uniformerte politibilen, og vi har måttet sette på både lys og lyd for å få oppmerksomhet, sier Karlsen.

UP-sjef Runar Karlsen

UP-sjef Runar Karlsen.

Foto: KJartan Rørslett / NRK

Noen av de mannlige bilistene kan bli i overkant selvsikre på egen kjøring, sier han.

– De kjører trygge og fine biler og føler seg kanskje så selvsikre på at alt går bra at de nærmest kjører på autopilot. Vi vet også at det er en gruppe som mener at de er langt over gjennomsnittsjåføren når det gjelder dyktighet, sier Karlsen.

– Tankevekker

Bilisten Trygve Ånestad (64) er overrasket over å være i den nye risikogruppen, men sier det er en tankevekker.

– Hadde ikke forventet at vi slo ungdommen i denne statistikken. Vi må ta det til etterretning og kjøre deretter, sier Ånestad.

– Utvilsomt kan vi bli litt for selvsikre i trafikken. Vi har kjørt en stund alle sammen, det kan nok være en vesentlig årsak, og vi har kjørt skadefritt i mange år, sier han.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger