Lege: – Ingen unnskyldning for å dumpe smågodtpriser

– Smågodtpriskrigen fører til at de som lever minst sunt hamstrer enorme mengder godteri, sier ekspert på sykelig overvekt. Kiwi, som profilerer seg på å være det sunne alternativet, sier de var nødt til å sette ned snopprisen til Halloween.

"Sunnhet til folket" har alltid vært KIWIs viktigste budskap. Men de bare MÅTTE sette ned prisen på smågodt.

SE HELE SMÅGODTDEBATTEN: Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy måtte forsvare hvorfor de satte ned smågodtprisen til 5,90 under Halloween i Dagsnytt 18 tirsdag.

– Det sier seg selv at det ikke er sunt å selge haugevis av smågodt til en lav pris, sier Samira Lekhal i NRK Dagsnytt atten tirsdag.

Fredag satte Kiwi-kjeden ned prisen på smågodt til 5,90 i forbindelse med Halloween, etter at andre kjeder hadde gjort det samme.

Seksjonsoverlegen for senter for sykelig overvekt ved Helse Sørøst sier det er barn og unge i de lavere sosioøkonomiske klassene som kjøper aller mest snop når prisene dumpes, og kaller Kiwis prissenking for en «tabbe».

– Det er ordentlig ille at vi har en situasjon i Norge at man kan hamstre enorme mengder godteri til en billig penge, som gjør at man spiser mer og har det lenger, sier Lekhal til NRK.

– Det finnes ingen unnskyldning i verden for å dumpe smågodtpriser, konkluderer hun.

«Sunnhet til folket»

kiwikjedens nettsider kan man lese butikkens klare mål:

«“Sunnhet til folket”, sier vi. Og det med god grunn. Gjennom årenes løp har vi fått bevist at det norske folk spiser sunnere når sunn mat er billigere. Lavere priser på sunn mat påvirker forbruket vår – og med det helsen og livsstilen vår.»

I Aftenposten uttalte en omdømmeekspert at priskrigen på smågodt slår i hjel Kiwis sunnhetskampanje.

Administrerende direktør i Kiwi Jan Paul Bjørkøy sier det var et dilemma for kjeden å senke smågodtprisene i forbindelse med Halloween, men at de ikke hadde noe valg da de andre kjedene gjorde det.

– Vi ville ikke at kundene skulle gå andre steder, for vi lever jo av å selge varer. Det er smågodt som gjelder på Halloween. Det er ikke samme gleden når noen ringer på, og så gir man et eple eller klementin, sier Bjørkøy til NRK.

Han poengterer at butikkjeden fokuserer på frukt og grønt resten av året.

– Jeg tror det er viktigere hva vi gjør de andre 362 dagene av året, enn de tre dagene vi nå satte ned prisen, parerer Kiwi-sjefen.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger