Hopp til innhold

Kraftig nedgang for ekspressbussene

De siste åtte årene er antallet reisende med ekspressbusser redusert med 40 prosent, fra ti millioner til seks millioner passasjerer i året.

Ekspressbuss

Det er kraftig nedgang i trafikken med ekspressbusser. (Illustrasjonsfoto)

Foto: Tormod Strand / NRK

Administrerende direktør i NHO Transport, Jon Stordrange, ber når regjeringen om å bedre forholdene for ekspressbussene, så ikke enda flere ruter forsvinner. Mange fylker nekter å dag ekspressbussene å ta opp passasjerer og slippe dem av i samme fylke.

Det mener arbeidsgiverorganisasjonen er med på å rive bort grunnlaget for dette busstilbudet.

For få passasjerer

Jon Stordrange er adm dir i NHO Transport.

Jon Stordrange i NHO Reiseliv krever bedre rammebetingelser for ekspressbussene.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

– Mange ekspressbussruter er lagt ned fordi passasjergrunnlaget ikke er godt nok, og på andre strekninger blir tallet på avganger redusert. Mange steder er ekspressbussene det eneste fylkeskryssende alternativet, sier Jon Stordrange.

Leder i Transportkomiteen på Stortinget, Nikolai Astrup (H) sier at regjeringen har skjerpet kravet til begrunnelse hvis fylkene nekter ekspressbussene å skysse folk internt i et fylke. Han erkjenner likevel at et bedre togtilbud har gitt bussen hard konkurranse flere steder.

– Jeg tror det fortsatt vil være et behov for ekspressbusser, ikke minst på de stedene der det ikke går tog.

Lengre tid til og fra jobb

Anita Kristiansen er en av pendlerne som har erfart reduksjonen i tallet på ekspressbusser. Tidligere brukte hun ekspressbussen Kongsvinger-Oslo fra hjemstedet Sander i Akershus til jobben på Helsfyr i Oslo. Nå er denne ruten lagt ned.

Anita Kristiansen er pendler.

Anita Kristiansen har fått mye lenger reisetid til og fra jobb etter at ekspressbussen mellom Kongsvinger og Oslo ble lagt ned.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

– Det var mye enklere før. Da tok jeg bussen fra Helsfyr og rett hjem til Sander. Når jeg skal hjem fra jobben nå må jeg ta T-banen fra Helsfyr til Jernbanetorget, og så toget til Skarnes. Så er jeg avhengig av privatbil derfra og hjem, sier hun.

Hun er en av dem som ønsker ekspressbussen tilbake, ikke minst fordi hun nå bruker mye lengre tid til og fra jobben enn tidligere.

Bedre rammebetingelser

Jon Stordrange sier at NHO ikke forventer offentlig støtte til ekspressbussene, men bedre generelle rammebetingelser. En av disse betingelsene er å kunne ta på og sette av passasjerer innad i et fylke, og da må den lokale behovsprøvingen fjernes.

– Det er fylkeskommunalt sløseri å etablere subsidierte ruter parallelt med ekspressbusslinjene. Fylkeskommunene bør i stedet benytte ekspresstilbudet, noe som kan gjøres innenfor EUs regelverk, sier Stordrange.

Firda Billag i Førde med ekspressbuss

Ruta mellom Bergen og Trondheim er en del av ekspressbusstilbudet i Norge.

Foto: Kjell Arvid Stølen / NRK

Det du ikke visste om beltepåbud på bussen

- Folk vil helst reise direkte

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger