Først om ti år er de mest trafikkerte og sårbare strekningene blitt mer robuste. Når kulda slår til, får gammelt og slitt materiell raskere problemer enn nytt.
Oppsynsmann Gard Gressum, står i signalgul arbeidsjakke ved Snarveien planovergang i Fredrikstad. Drivverket til bommene er nesten femti år gammelt , og når blandingen av olje og kondens fryser til is, blir det trøbbel.
- Det blir forsinkelser, sier oppsynsmannen.
Gammelt og slitt utstyr tåler kulda dårligst. Skinnebrudd, bommer som står og signalanlegg som ikke virker som de skal, har det vært mye av i vinter.
I bruk siden krigen
Ifølge
er etterslepet i vedlikehold på ti milliarder kroner. Det tilsvarer åtte-ti års innsats på dagens nivå. Fortsatt brukes noen steder utstyr som ble montert i god tid før Hitler-Tysklands angrep på Norge, bekrefter vedlikeholdsdirektør Odd Erik Berg i Jernbaneverket.- Når det gjelder kontaktledninger, så har vi anlegg som nærmer seg åtti år gamle, sier vedlikeholdsdirektør Odd Erik Berg.
Tiårsplan
Jernbaneverket har fått mer penger til vedlikehold og er lovt det også framover. Nå jobber de etter en tiårsplan der det skal brukes 14 milliarder kroner, to av dem i det tungt trafikkerte Oslo-området.
Men hva om politikerne er villig til å gi store ekstrabevilgninger til vedlikehold?
- For oss er det bedre at vi får en forutsigbarhet, slik at vi kan planlegge over tid, sier Berg.