Hopp til innhold

Hver tredje skolekommune stryker

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Mer enn hver tredje kommune strøk på NRKs måling av skolekvalitet. Bare 19 av landets 430 kommuner fikk toppkarakterer. Dette er skole-Norge 2011.

NRK og Kommunal Rapport har gått gjennom skolekvaliteten i alle norske kommuner.

Gjennomgangen måler blant annet resultater på nasjonale prøver, avgangskarakterer i 10. klasse, elever per pc og hvor mange lærere uten godkjent utdanning som brukes i skolene.

Les også: Uenig om lærerkrisen i Finnmark
Les også: Her undervises barna av ufaglærte
Les også: De rødgrønne legger ned mest

Deretter har hver kommune fått en karakter fra 1 til 6.

Resultatet er dyster lesning for alle som ønsker topp kvalitet på norske skoler.

Står til stryk

For gjennomgangen tegner et mørkt bilde av skole-Norge anno 2011.

Hele 148 kommuner har fått karakteren 1 eller 2. Det er stryk eller nær stryk for mer enn hver tredje skolekommune.

Til sammenligning fikk bare 18 kommuner karakterene 5 og bare én, senterpartikommunen Lesja i Oppland, fikk karakteren 6.

Kristin Halvorsen og Jens Stoltenberg

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) og statsminister Jens Stoltenberg (Ap)

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

NRK har også sjekket hvor mye av sine frie midler hver kommune bruker på grunnskoleelevene, hvor store de kommunale skolene er og hvor stor den gjennomsnittlige undervisningsgruppen er i kommunens skoler.

Denne gjennomgangen viser at at det ikke var noen sammenheng hverken på skole- eller gruppestørrelse, eller bruk av frie midler per elev.

Tall kommunene selv melder inn til Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at mediankommunen bruker litt mer av sine frie midler, har litt mindre gjennomsnittsskoler og mindre gjennomsnittlige undervisningsgrupper enn snittet for hele Norge uten Oslo.

Til sammenligning viser alle skolekommunene i granskingen samme resultat som mediankommunen over. Det lave antallet skoler som fikk toppkaraterer gjør det er vanskelig å si noe sikkert om det finnes en sammenheng mellom disse kriteriene og den gode karakteren.

– Satsing betaler seg

Thorbjørn Fylling

Ordfører Thorbjørn Fylling (Frp) i Ørskog kommune.

Foto: Jarle M. Alvheim

Ordfører Thorbjørn Fylling (Frp) i Ørskog kommune styrer en av Norges beste skolekommuner. Hans kommune fikk karakteren 5, naboen Vestnes er på listen over de som fikk karakteren 2.

– Årsaken er sammensatt, sier Fylling.

Han holder imidlertid frem fokus som den viktigste årsaken til at kommunen gjør det så bra.

Fokus sammen med:

  • Høyt utdanningsnivå i kommunen.
  • Stor stabilitet i lærerstaben.
  • Stabil og god ledelse på skolene.
  • Stor interesse for skolesaker i kommunestyret.

– Et samlet kommunestyre ser på resultatene og på hvilke utfordringer som ligger foran oss. Dette er det stor interesse for på tvers av politiske skillelinjer, og skillelinjene har en tendens til å viskes litt ut i forbindelse med akkurat disse møtene, sier Fylling.

Så tar ordføreren en kunstpause i telefonen.

– Jeg må si dette gleder meg stort. Jeg er ikke overrasket, men det viser at fokus og interesse på alle nivåer gir gode resultater, sier Fylling.

Drømmen om topp-karakteren

I nabokommunen sitter ordfører Øyvind Uren (Ap) og lurer på hva han og Vestnes kommune skal finne på for å bedre på reslutatene. De ligger helt ned mot bunnen av rangeringen til NRK og Kommunal Rapport.

– Når man ser på ressursbruken er jeg overrasket. Drømmen er jo å bli best mulig og gjøre det best mulig for elevene. Det er de som er fremtiden, så kvalitet i skolen er viktig, sier Uren.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) mener resultatene fra undersøkelsen viser hvor viktig valget 12. september faktisk er.

– Det denne undersøkelsen viser er jo at skole, og ressursene til skole, fortjener å ha en veldig sentral plass i kommunevalgkampen, sier Halvorsen.

– For dette avgjøres i stor grad av de prioriteringene som gjøres i kommunestyrene.

AKTUELT NÅ