– Bilen måtte jo være grønn når kona er golfproff

Roald Selstad og Tina Lindvall Selstad gikk for golfbanens dominerende farge. Flere kjøper nå biler i friskere farger, men grå øker likevel mest.

Roald og Tina Selstad

Roald Selstad og Tina Lindvall Selstad, i den to år gamle Audien som selvfølgelig måtte være «green». Hun er proff golfspiller.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Med kone som har gått på greenen og spilt golf i en årrekke, var fargevalget opplagt for Roald Selstad.

– Og denne grønnfargen hadde jeg ikke sett tidligere, den er spesiell, sier Roald om bilen han bare måtte ha for to år siden.

Men ikke bare naturens iltre grønne farge er på vei opp som dekor på biler, det samme er blå og rød. For ikke å glemme gul.

En rød elektrisk Mustang

En sportslig elbil fra Ford har inntatt markedet nylig, og en del velger den røde varianten.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Samtidig holder grå stand som den mest valgte fargen, og sort øker igjen på andreplass, mens hvit taper mest terreng på tredje.

Isolert sett er økningen for grønne og gule biler formidabel.

Så langt i år er det registrert 1.287 grønne biler, mot 1.242 i hele fjoråret. Det er registrert 763 gule biler fram til midt i juli, mot 674 totalt i fjor. Altså en dobling for begge farger.

Av de resterende fargene, er beige nesten borte fra biler, mens oransje har en jevn, lav andel.

Her er hele oversikten:

Leasing påvirker

Hos Bilia i Follo står det et par blå og grønne biler i utstillingen, i tillegg til flere av de tradisjonelle sorte og grå.

Salgsleder Christian Lynne kan bekrefte at flere kunder nå går bort fra grå og sort, og kjøperne synes det er morsomt med farger.

Christian Lynne

Grått leder fortsatt. Salgsleder Christian Lynne hos Bilia Follo synes det er bra at folk velger biler med friskere farger, men innrømmer at de er dårlige på å vise dem fram.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

– Folk velger grønn, blå og rød. Vi har to røde biler som skal ut i neste uke.

På veggen henger fargekartet for Volvo, som er merket de forhandler. Det gjenspeiler fortsatt at det er grå og sort som dominerer, selv om de friskere fargene er på vei opp.

De har også kommet en rekke nye og interessante fargenyanser av nettopp blå, grønn og rød.

Men hvorfor velger flere nå å «fargelegge» bilen når de kjøper ny?

Hvit Porsche

Hvite biler ligger fortsatt på tredje plass, men fortsetter den blå trenden, kan den bli passert om noen år.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

– Det kan være fordi flere velger privatleie, eller leasing, og da er det vi som forretning som tar risikoen for at bilen blir solgt til en god pris etter tre år, sier Lynne.

Det er altså en oppfatning ute og går om at det er vanskeligere å selge en bil som ikke har en "trygg" farge. Men det mener selgeren ikke stemmer.

– Nei, jeg tror det er tvert imot. En blå bil vil skille seg ut, og da kan det være lettere å få solgt den.

Gul bil

Gult er kult for flere enn før. Fargen har allerede passert antallet nyregistrerte i fjor.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Blå puster hvit i nakken

I hele 2020 ble det registrert drøyt 148.000 nye biler i Norge. Så langt i år er tallet allerede på 91.000.

Og dersom trenden fortsetter ut året, kan det bli solgt opp mot 22.000 blå biler i Norge i år, som er et godt hopp opp fra de 18.500 i fjor.

Det betyr at blå etter hvert kan nærme seg nivået på antall hvite biler. Hvite biler har blitt solgt imellom 24.000 og 28.000 eksemplarer årlig de siste åtte åra, og kan havne under 27.000 i år.

Eldre VW boble

En gang var biler mer fargerike, eller lys gråbeige, som denne veteran-bobla fra 1969. Sort var ikke en bilfarge for hvermannsen på den tiden.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Lyspunkt

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger