Snittlønnen for de åtte direktørene i selskapet er ifølge Stavanger Aftenblad 1.431.250 kroner. Dette er før bilgodtgjørelser på totalt 350.000 til tre direktører.
Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland tjener 2,3 millioner kroner inkludert 150.000 kroner i bilgodtgjørelse. Til sammenligning lønnes statsråder med 1.264.040 kroner.
Nye Veier ønsket i utgangspunktet ikke å gå ut med lønnsdetaljene for andre enn administrerende direktør, men avisen påklagde vedtaket og fikk innsyn.
Reagerer på pengebruk
Stortingspolitiker Heikki Eidsvoll Holmås (SV) reagerer på pengebruken.
– Dette er en måte å sløse med fellesskapets penger på som kjennetegner Ketil Solvik-Olsen og regjeringen. Det blir mer byråkrati, flere direktører og høyere lønninger, sier han.
Styreleder Rolf Roverud i Nye veier forsvarer lønningene.
– Vi må forholde oss til markedet vi opererer i. Samtidig er vi ekstremt bevisst på ikke å være lønnsledende. Vi får ikke tak i profesjonelle folk uten å være i nærheten av markedet, sier Roverud.
Regjeringen la 130 milliarder kroner i potten da Nye Veier ble lansert i fjor vår.
Oppdraget ble i første omgang definert til å bygge og drifte sju veistrekninger på til sammen 500 kilometer gjennom de neste 20 årene.
Selskapet skal i første omgang ha ansvar for å bygge ut Europavei 39 mellom Kristiansand og Ålgård, Europavei 18 og Europavei 6 i Trøndelag og Mjøsregionen. Hovedkontoret er lagt til Kristiansand.