NRK Meny
Normal

Evakuerte nordmenn vel hjemme

Lasteskipet "Hual Transporter" kom i dag tidlig fram til Kypros. Rundt 100 evakuerte nordmenn kom hjem til Norge med fly i ettermiddag.

Mann evakuert med "Hual Transporter"
Foto: Thanassis Stavrakis / Scanpix/AP

Skipet ankom Larnaca på Kypros kvart på fire natt til i dag, etter en ti timer lang ferd fra Libanon.

Reisen, som vanligvis tar seks til åtte timer, ble forlenget av to stopp for å ta ombord mannskap og forsyninger, og israelske myndigheter krevde at skipet tok en annen rute enn vanlig.

Det UD-chartrede flyet har lander på Gardermoen.

- Etter forholdene bra

- Vi har syke, gravide, gamle og barn om bord. Mange er slitne, men glade for å være ute av området. Etter forholdene har turen over gått bra, sier UDs representant om bord i skipet, Haakon Svane, til NTB.

116 av de 1.100 passasjerene som i natt ble evakuert fra Libanon er registrert som nordmenn, mens 800 er svenske statsborgere.

Når nordmennene kom seg ut på kaia i Larnaca, ble de ønsket velkommen av ferierende utviklingsminister Erik Solheim (SV).

Se videoen av "Hual Transporter" til kai på Kypros.

"Hual Transporter"
Foto: Høegh Autoliners

Vannmangel og overfylte toaletter

Elsa Nøkleby Saoud og barna på fire og seks år var blant nordmennene som ble evakuert fra Beirut om bord på "Hual Transporter". Hun forteller om lange ventetider og lite mat og vann.

- Det begynte med en veldig lang venteperiode i Beirut i går, og vi var slitne og trøtte neste før overfarten begynte. Det var ikke akkurat en behagelig båt; vi satt på gulvet, det var masse fluer, doene var overfylte og det var møkkete, men vi må ha i mente at dette var en evakuering, sier Saoud.

Hun sier de evakuerte ikke ble fortalt at det manglet mat og vann om bord.

- Jeg skulle ønske de hadde fortalt oss at vi burde ha med tepper og mat selv. Vi ble fortalt at det skulle være vann og mat ombord.

De svenske passasjerene om bord har vært noe mer misfornøyde med transporten enn de andre. Grunnen er at de fikk beskjed om at båten var en ferje, mens standarden viste seg å være lavere.

 

Evakuerte i land på Kypros
Foto: Thanassis Stavrakis / Scanpix/AP

Tøff overfart

"Hual Transporter" har et mannskap på 23 personer. I tillegg har norske myndigheter ni ansatte om bord.

Mange nordmenn ble fraktet ut av Libanon med buss tidligere denne uka, og friga dermed plass på skipet, som vanligvis frakter biler.

Flere av passasjerene har vært om bord i båten i over 16 timer. Med 35 grader på dagtid, har overfarten vært tøff.

– Helsepersonellet har hatt en del å gjøre. Folk lider av sukkersyke, barn har feber og mange er sultne og tørste, sier Svane.

Flere nordmenn igjen

Et nytt fly med evakuerte nordmenn er på vei fra Libanon i formiddag. Samtidig jobber UD på spreng for å redde ut 80-90 nordmenn som sitter fast i bomberegnet i Sør-Libanon.

– Det jobbes over flere linjer med planer for evakuering av nordmenn i Sør-Libanon. Blant annet samarbeider vi med de andre nordiske landene og EU. Vi er i kontakt med israelske myndigheter om dette, sier informasjonsrådgiver Frode Overland Andersen i Utenriksdepartementet til NTB.

Av sikkerhetsmessige årsaker vil ikke UD fortelle noe om hvilke evakueringsruter som kan være aktuelle.

Det er også vanskelig for departementet å holde kontakt med alle nordmennene i Sør-Libanon. Infrastrukturen er i ferd med å bryte sammen, telefonnettet er ustabilt, og svært mange befinner seg store deler av dagen i kjellere og bomberom.

Daglige infomøter

Norske myndigheter holder nå daglige informasjonsmøter på Crowne Plaza Hotel i Beirut klokken 12, lokal tid. Etter dagens møte blir det ny registrering for busstransport til Syrias hovedstad Damaskus. Bussen har planlagt avgang fra Beirut klokken 16 og vil ta opp nye passasjerer rundt klokken 17.30 i havnebyen Tripoli.

UD opplyser at økonomi ikke skal være til hinder for at folk skal komme seg hjem.

UD oppfordrer alle nordmenn som på egen hånd har tatt seg ut av Libanon om å melde fra til departementet og med det lette registreringsarbeidet.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger