NRK Meny
Normal

Eurocopter 225: Ulykkesrammet helikopter

Helikopteret som styrtet på en holme nordvest for Bergen på vei fra Gullfaksfeltet til Flesland, er av typen Eurocopter 225. Helikopteret har vært involvert i flere ulykker de siste årene. I 2012 ble alle 10 helikoptrene i Norge satt på bakken.

Helikopter med grafikk

STYRTET: Dette skal være dette helikopteret som har styrtet ved Turøy.

Foto: FOTO: KRISTOFFER RIVEDAL GRAFIKK: LOTTE CAMILLA HOLST-HANSEN

CHC Helikopter Service bekrefter overfor NTB at det var en av deres EC225-maskiner som havarerte ved Turøy.

EC225 – også kjent som Super Puma – fra Airbus Helicopter, har vært involvert flere ulykker tidligere. Helikopteret som styrtet ved Turøy kan ta 19 passasjerer i tillegg til et mannskap på to, og ble ble registrert i Norge 13. august 2009. Det ble levert direkte fra produsent, ifølge Luftfartstilsynet.

22. oktober i 2012 ble ti EC225-helikoptre i Norge ble satt på bakken. Da hadde helikoptrene vært involvert i to nødlandinger med kort tids mellomrom.

Laster Twitter-innhold

Girboksen

Begge helikoptrene hadde havarert hovedgirboks (MGB) med sprekk på samme sted på akslingen, skrev Teknisk Ukeblad i 2014.

Det ene helikopteret, med registreingsnummer G-CHCN, fra CHC nødlandet sør for Shetland etter at oljetrykket i hovedgirboksen forsvant.

Girboksen fikk ikke olje fordi oljepumpen hadde gått i stykker. Pumpen gikk i stykker fordi en del hadde sprukket opp. Delen sprakk opp på grunn av korresjon. Det skriver den britiske flyhavarikommisjonen.

I mai 2012 nødlandet et annet helikopter av samme merke fra selskapet Bond Aviation Group, med registreringsnummer G-CHCN, i sjøen utenfor Aberdeen etter at samme feil oppsto, skriver den britiske flyhavarikommisjonen.

I den endelige rapporten om ulykkene fra britene, kommer det fram at begge maskiner fortsatt kunne ha flydd trygt på nødsmøresystemet ombord, men at det på grunn av en grunnleggende feil med begge maskiner så fikk pilotene beskjed om at dette systemet ikke virket.

Pilotene valgte å nødlande to maskiner som mekanisk sett fortsatt fungerte, er konklusjonen fra de britiske etterforskerne.

Satt på bakken

Etter ulykkene ble alle helikoptre av denne typen satt på bakken.

Men i juli 2013 godkjente den europeiske luftfartsmyndigheten EASA at helikoptertypen kunne fly igjen.

Da hadde flytypen vært ute av tjeneste i ni måneder.

I april 2014 godkjente EASA en ny og permanent løsning for EC225. Helikopteret fikk en nydesignet hovedaksling, ifølge Teknisk Ukeblad.

Ifølge Luftfartstilsynet hadde de et tilsyn med verkstedet til CHC-helikopteret i november 2015. Siste hovedtilsyn med operatør CHC Helikopterservice ble gjennomført 30. september 2014, mens det er gjennomført basetilsyn i 2015 og 2016. Økonomitilsyn ble gjennomført 10. juni 2015.

Styrt

Helikopteret styrtet på en holme ved Turøy i Fjell kommune i Hordaland fredag formiddag.

Foto: MIKKEL TURØY / NRK

Søkte om utvidet inspeksjonsintervall

Selskapet som eier ulykkeshelikopteret, CHC, søkte 9. november 2015 om å få utvidet tiden mellom kontrollene av hovedgirboksen på helikopteret.

3. desember, en knapp måned senere, godkjente Luftfartstilsynet at inspeksjonsintervallene kunne utvides.

11. desember søkte selskapet om ytterligere utvidelse av inspeksjonsintervallene. 18. desember godkjente tilsynet dette nok en gang.

Årsaken til at CHC søkte om utvidelsen var at delen som skulle byttes ut i hovedgirboksen var forsinket, sier Hege Aalstad, juridisk seniorrådgiver i Luftfartstilsynet.

Delen som skulle byttes ut kunne brukes i 2200 timer før utskiftning. CHC fikk tillatelse til å fly 2400 timer med delen før den skiftet, forteller Aalstad.

Hva kan da være årsaken til ulykken?

– Vi kan ikke spekulere i årsak nå, sier Aalstad til NRK.

– Rotoren løsnet

Minst 13 personer var om bord i helikopteret. Det er ikke funnet tegn til overlevende.

Et vitne sier til NRK at han hørte at det kom et helikopter på vei fra Nordsjøen.

– Det var en rar lyd. Idet jeg så opp, løsnet rotoren og forsvant ut til venstre mens helikopteret vred over til høyre. Det gikk mer eller mindre rett ned i en bue mot sør, sier øyenvitnet Jon Sekkingstad til NRK.

Alle redningsenheter ble satt i alarmberedskap etter at et helikopter styrtet ved Turøy nord i Fjell kommune. Alarmen gikk 11:55. 20 minutter senere var redningsetatene på plass.

Det var 11 personer og et mannskap på to i helikopteret, bekrefter politiet.

Klokken 13:15 melder Hovedredningssentralen at det ikke er tegn til overlevende ved vraket. Helse Bergen har avblåst sin kriseberedskap.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger