Hopp til innhold

En av tre bedrifter tjener på å være klimavennlige: – Det må lønne seg

Bedre bunnlinje er fasiten for mange norske bedrifter som har satset grønt, viser en ny rapport. Men det betyr ikke at næringslivet kan slippe pisken for å bli bedre, advarer miljøbevegelsen.

Morgenrush på Majorstuen t-banestasjon

MORGENRUSH: Telenor har allerede tjent på klimavennlige tiltak. Nå ser de grønne forretningsmuligheter i å gjøre det mer behagelig å velge kollektivt. Her fra mandag morgen på Majorstuen T-banestasjon.

Foto: Milana Knezevic / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima
Kristin Skogen Lund

FORNØYD: Norsk næringsliv går foran når det kommer til klimatiltak, sier Kristin Skogen Lund.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

– Det er bra at så mange allerede har konkrete resultater. Vi lykkes ikke med å redusere klimautslipp med mindre vi får det til å gå hånd i hånd med økonomisk vekst og lønnsomhet, sier Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i Næringslivets Hovedorganisasjon.

I en ny rapport for NHO har konsulentselskapet BCG snakket med 800 norske bedriftsledere. En av tre svarer at de har tjent på klimavennlige tiltak som dette:

  • Hydro har kuttet energibruk i produksjonen, og dermed også både utslipp og kostnader.
  • Posten har investert i elbiler.
  • Telenor har kuttet utslipp og utgifter på bil og flyreiser, ved å ha møter gjennom videokonferanser.

Grønne forretningsmuligheter

– Det viser seg på bunnlinja både ved at vi reduserer kostnader og sparer tid, sier Annelene Næss, leder i Smart Digital i Telenor Norge.

Telenor ser også nye grønne forretningsmuligheter. I et pilotprosjekt med Ruter og Smart City Bærum, skal de bruke anonymiserte data for å finne ut når og hvordan folk reiser på strekningen til og fra Fornebu. Etterspørselen etter slike data er stor, sier Næss:

– Med disse dataene kan man forutse når det er mange reisende fra A til B, så kan man sette opp ekstra tilbud i den perioden. Det gjør reisen mer behagelig, og at folk ikke tenker «dette var litt trangt, jeg orker ikke ta trikken i morgen».

Steffen Kallbekken

FOR SAKTE: Utviklingen går i riktig retning, men for sakte, sier Steffen Kallbekken.

Foto: Eivind Molde / NRK

Også internasjonalt ser man at bedrifter som tar bærekraft på alvor har høyere avkastning, sier Steffen Kallbekken, seniorforsker ved Cicero senter for klimaforskning.

Utviklingen går i riktig retning, men for sakte, mener han.

– Skal vi lykkes med våre egne ambisiøse mål, må vi få ned utslippene i Norge betydelige raskere enn i dag. Enten må næringslivet selv ta ansvar ganske raskt og jobbe mer aktivt med dette, eller så trenger man nok kraftigere lut fra myndighetenes side.

– Trenger både pisk og gulrot

Norsk næringsliv vil heller se mulighetene enn problemene i det grønne skiftet, sier Marius Holm, daglig leder i miljøstiftelsen Zero. Men for å få ned utslippene i Norge, må det både pisk og gulrot til, mener Holm.

– Vi har alle gulrøttene på plass i form av avgiftsfritak på nullutslippsløsninger, slik som elbilpolitikken. Men vi kommer ikke unna at fossil energi og forurensning må bli dyrere hvis vi skal få tiltak gjennomført i hele spekteret av norsk næringsliv.

Og to av tre bedriftsledere svarer i undersøkelsen at de ser muligheter i å satse grønt. Næringslivet går foran, mener Skogen Lund.

– Det må koste å forurense og det må lønne seg å være klimavennlig. Men vi må få rett balanse. Hvis man bare legger på avgifter og gjør det tyngre slik at man bare mister konkurransekraft, da lykkes vi ikke.

AKTUELT NÅ