NRK Meny
Normal

En av tre bedrifter tjener på å være klimavennlige: – Det må lønne seg

Bedre bunnlinje er fasiten for mange norske bedrifter som har satset grønt, viser en ny rapport. Men det betyr ikke at næringslivet kan slippe pisken for å bli bedre, advarer miljøbevegelsen.

Morgenrush på Majorstuen t-banestasjon

MORGENRUSH: Telenor har allerede tjent på klimavennlige tiltak. Nå ser de grønne forretningsmuligheter i å gjøre det mer behagelig å velge kollektivt. Her fra mandag morgen på Majorstuen T-banestasjon.

Foto: Milana Knezevic / NRK

Kristin Skogen Lund

FORNØYD: Norsk næringsliv går foran når det kommer til klimatiltak, sier Kristin Skogen Lund.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

– Det er bra at så mange allerede har konkrete resultater. Vi lykkes ikke med å redusere klimautslipp med mindre vi får det til å gå hånd i hånd med økonomisk vekst og lønnsomhet, sier Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i Næringslivets Hovedorganisasjon.

I en ny rapport for NHO har konsulentselskapet BCG snakket med 800 norske bedriftsledere. En av tre svarer at de har tjent på klimavennlige tiltak som dette:

  • Hydro har kuttet energibruk i produksjonen, og dermed også både utslipp og kostnader.
  • Posten har investert i elbiler.
  • Telenor har kuttet utslipp og utgifter på bil og flyreiser, ved å ha møter gjennom videokonferanser.

Grønne forretningsmuligheter

– Det viser seg på bunnlinja både ved at vi reduserer kostnader og sparer tid, sier Annelene Næss, leder i Smart Digital i Telenor Norge.

Telenor ser også nye grønne forretningsmuligheter. I et pilotprosjekt med Ruter og Smart City Bærum, skal de bruke anonymiserte data for å finne ut når og hvordan folk reiser på strekningen til og fra Fornebu. Etterspørselen etter slike data er stor, sier Næss:

– Med disse dataene kan man forutse når det er mange reisende fra A til B, så kan man sette opp ekstra tilbud i den perioden. Det gjør reisen mer behagelig, og at folk ikke tenker «dette var litt trangt, jeg orker ikke ta trikken i morgen».

Steffen Kallbekken

FOR SAKTE: Utviklingen går i riktig retning, men for sakte, sier Steffen Kallbekken.

Foto: Eivind Molde / NRK

Også internasjonalt ser man at bedrifter som tar bærekraft på alvor har høyere avkastning, sier Steffen Kallbekken, seniorforsker ved Cicero senter for klimaforskning.

Utviklingen går i riktig retning, men for sakte, mener han.

– Skal vi lykkes med våre egne ambisiøse mål, må vi få ned utslippene i Norge betydelige raskere enn i dag. Enten må næringslivet selv ta ansvar ganske raskt og jobbe mer aktivt med dette, eller så trenger man nok kraftigere lut fra myndighetenes side.

– Trenger både pisk og gulrot

Norsk næringsliv vil heller se mulighetene enn problemene i det grønne skiftet, sier Marius Holm, daglig leder i miljøstiftelsen Zero. Men for å få ned utslippene i Norge, må det både pisk og gulrot til, mener Holm.

– Vi har alle gulrøttene på plass i form av avgiftsfritak på nullutslippsløsninger, slik som elbilpolitikken. Men vi kommer ikke unna at fossil energi og forurensning må bli dyrere hvis vi skal få tiltak gjennomført i hele spekteret av norsk næringsliv.

Og to av tre bedriftsledere svarer i undersøkelsen at de ser muligheter i å satse grønt. Næringslivet går foran, mener Skogen Lund.

– Det må koste å forurense og det må lønne seg å være klimavennlig. Men vi må få rett balanse. Hvis man bare legger på avgifter og gjør det tyngre slik at man bare mister konkurransekraft, da lykkes vi ikke.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger