Bompengerabatten var i fjor verdt omlag 1,2 milliarder og de med elbil slipper å betale fergebilletter verdt 45 milloner. Totalt vil det si at samfunnet sponser elbileiere med 13,6 milliarder kroner i året.
– Jeg har bare en fet bil og må stole på at myndighetene kanaliserer pengene mine på en god måte. Jeg velger å tro at det er til det beste, sier komiker Harald Eia i Debatten tirsdag.
Komiker Harald Eia sier han er veldig fornøyd med bilvalget sitt.
Foto: NRK– Jeg er veldig fornøyd med bilen min som er en Tesla Model S, sier han.
Ble rådet til å kjøpe Tesla av kollega
Harald Eia har hatt en Tesla i drøyt tre år. Det var komikerkollega Tore Sagen som rådet ham til å kjøpe Tesla – fordi det er så gøy.
– Jeg har alltid kjørt billig bil fordi jeg synes det er flaut å briske seg med dyr bil, som å ha en krone på hodet. Derfor er kjøpet av Tesla et karakterbrudd, sa han den gang til Dagens Næringsliv.
Ifølge en statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken fra august i år, var Teslas Model 3 den mest solgte bilen i Norge, etterfulgt av Volkswagen Golf.
Elbil-fordelene
Vil ha et tak på momsfritaket for elbiler
Også elbilene måtte begynne å betale litt etter at Oslo fikk 52 nye bomstasjoner 1. juni i år.
Det er store forskjeller i hvor mye bilkjøpere må betale i avgifter. En oversikt fra Finansdepartementet viser at kjøpere av Tesla X må betale 7.770 kroner i avgifter, mens de som kjøper en fossildrevet VW Tourareg, må ut med 569.000 kroner i statlige avgifter.
Mandag la Arbeiderpartiet frem sitt alternative statsbudsjett for 2020. De vil blant annet sette tak for momsfritak på elbiler som koster mer enn 600.000 kroner.
– Klimaet bryr seg ikke om du kjører en Tesla Model 3, Volkswagen Golf eller en Jaguar. Tesla 3 og Golf havner under grensen, men om du skal ha en Jaguar, må du legge i litt ekstra, sa Hadia Tajik til Dagens Næringsliv.
Det er over 200.000 elbiler i Norge, viser tall fra Norsk elbilforening.