– Prognosene for 2016 ser ganske stusselig ut, sier Anette Brække, cruisekoordinator ved Oslo Havn.
Luksusskipet Europa ligger til havn ved festningen i Oslo. En besetning på 285 har ansvaret for 405 gjester, som nå nyter finværet i hovedstaden. Men hos Oslo Havn er det lite som skinner av cruiseskiptallen. Toppåret var i 2011 med 173 anløp og 312.000 passasjerer. For 2015 ligger prognosene på 105 anløp og 200.000 passasjerer.
– Drar dere ikke fordel av en svak norsk krone?
– Nei, rederiene planlegger i lang tid i forkant. En kortsiktig lav kronekurs får ikke vi noe effekt av, sier Brække.
Nesten 100 millioner
For 2016 er det foreløpig 80 skip som har meldt sin ankomst, men Oslo Havn håper det fortsatt kan komme 15-20 skip til og dermed nærme seg årets tall.
– Hva betyr nedgangen for Oslo Havn?
– For oss blir det mindre penger til vedlikehold og opprettholding av tilbudet vi har, men vi tjener fremdeles penger på cruise, svarer Brække.
– Det er mest byen som merker nedgangen fordi det er betydelige inntekter som går tapt. Vi vil gjøre alt for å få cruiseturistene tilbake.
Hun forteller at cruiseturistene i gjennomsnitt legger igjen 860 kroner. I 2011 hadde Oslo 312.859 cruisegjester. I år er estimatet 200.000. Det betyr 97 millioner kroner i tapte inntekter for hovedstatens næringsliv.
– Når det gjelder cruise er ikke dette noe som Oslo Visitor Centre merker på antall besøkende, men det berører hele reiselivsnæringen i Oslo, sier Pia Eriksen, PR-assistent i Visit Oslo.
Langt færre skip
Også på landsbasis er det en nedgang både i antall anløp og antall passasjerer. I 2015 kommer det omtrent 14 prosent færre cruiseskip til norske havner.
– Noen av skipene som kommer er større enn tidligere og nedgangen i antall passasjerer er på 3,5 prosent. Så det er ikke så dramatisk som det kan se ut, mener administrerende direktør i Cruise Norway, Sandra Diana Bratland.
– Hva er grunnen til nedgangen?
– Det er nok flere årsaker til at det går ned nå. Andre markeder som Asia og Australia har fått et oppsving og flere skip drar dit. I tillegg er det nok en effekt av svoveldirektivet som ble innført fra 1. januar i år. Alle skip som kjører opp til 62. breddegrad må redusere svovelbruken med 90 prosent, sier Bratland.
Blant turistene på Europa er det tyske ekteparet Florian og Ulrike Graebner. De er tilbake i Oslo 25 år etter forrige besøk.
– Oslo er en flott by. Det er mange fine butikker, varehus og mye fint design, sier Florian.
– Hvorfor valgte dere å komme med et skip?
– Det er en lett måte å reise på. Vi har alt ombord og kommer hele tiden til nye steder, sier Ulrike.