Hopp til innhold

– Fristende å jobbe som identitets- tyv i Norge

124.000 personer har de siste to årene opplevd at andre har misbrukt identiteten deres. – Den naive nordmann er mye av grunnen til dette, sier seniorrådgiver ved Norsis, Christian Meyer.

Meyer

Seniorrådgiver ved Norsis Christian Meyer mener naive nordmenn er skyld i at stadig flere blir utsatt for ID-tyveri.

Foto: Gaute Zakariassen / NRK

Det viser en ny undersøkelse TNS Gallup har utført for Norsk Senter for Informasjonssikring (Norsis). 3,1 prosent av de spurte, eller 124.000 personer, sier at de har blitt utsatt for ID-tyveri.

– Skyldes naive nordmenn

Seniorrådgiver ved Norsis Christian Meyer sier tallene viser at ID-tyverier, som har vært et stadig voksende problem internasjonalt, nå brer voldsomt om seg i Norge også.

– Jeg hadde ikke ventet et så stort tall som dette. Men jeg er egentlig ikke overrasket. Det er den naive nordmann som er mye av grunnen til at det er fristende å jobbe som identitetstyv i Norge, sier Meyer.

– Er nordmenn for sløve?

– Vi er generelt for naive og har stor tro på at samfunnet rydder opp i alle problemer vi kommer borti. Vi har et velfungerende trygdesystem som gjør at det er fristende å oppgi en fiktiv fødsel hos den lokale legen for så å motta trygdeytelser for vedkommende de neste 18 årene, sier Meyer.

Fikk lån og Visakort

Meyer forteller om en han var i kontakt med som opplevde at uvedkommende fikk tak i skillsmissepapirene hans. De bestilte blant annet forbrukslån hos Thorn, skaffet seg gebyrfritt Visakort og inngikk abonementer i flere klubber.

– Dette foregikk ikke ved bruk av data og internett, men manuelle skjemaer og papirer. Han som ble misbrukt, slet psykisk med dette i mange år etterpå, legger Meyer til.

Mange som opplever at andre stjeler deres ID, får psykiske plager i etterkant. Det kan være angst, frykt og søvnløshet. Andre blir bare oppgitte og sinte og blir sittende med ekstraarbeid for å rydde opp i fakturaer og gjenpartsbrev.

Til sist er det en tredjepart som ofte blir sittende med regningene for misbruket. Det er forsikringsselskap, banker oftest innen finansnæringen.

– Den vanligste måten å bli frarøvet sin identitet på, er at noen får tak i nok informasjon om deg til å kunne bestille en mobiltelefon med lang bindingstid i ditt navn. De sørger for å hente mobilen selv i butikk, der det generelt er ganske dårlig sjekk av kundens indentitet sammenlignet med i banker og postkontor, sier Meyer.

Han opplyser at stadig flere benytter seg av sosiale medier for å finne informasjon om folk.

– Gå gjennom personverninnstillingene dine

For å unngå å bli frarøvet identitetet anbefaler Meyer folk å ta selvtesten på idtyveri.info, og gå gjennom personverinnstillingene på Facebook og andre nettsteder.

– Myndighetene bør opprette et felles sperreregister for å kunne sperre seg mot kredittvurdering. Vi trenger også et sentralt register der man kan sjekke om et fremvist ID-dokument er meldt stjålet eller ikke er gyldig lenger. Det vil kunne spare oss for ganske mye arbeid.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger