I dag ble det kjent at også toppolitikere som Frp-leder Siv Jensen og justisminister Knut Storberget har fått sine personlige opplysninger på avveie.
- Les:
Rekordmange svindles
De tilhører dermed den stadig voksende gruppen av mennesker som får stjålet og misbrukt sin identitet.
Tall fra kredittselskapet Dun & Bradstreet har vist at frem til august i år, hadde 1808 personer vært nødt til å sperre sin identitet for kreditt. Antallet var da like mange som i hele fjor.
I Jensen og Storbergets tilfelle skal ID-tyvene ha brukt Telenors nettsider for å skaffe seg nødvendig informasjon om personnumrene deres. Med et gyldig personnummer vil det være svært lett for ID-tyvene å svindle uvitende personer.
Noe av det viktigste du kan gjøre for å sikre deg mot ID-tyveri, er derfor å unngå å eksponere personnummeret til uvedkommende.
Facebook og skattelistene nyttige verktøy
For å gjennomføre mindre svindler, som for eksempel å tegne falskt mobilabonnement hos mindre seriøse selskaper, kan det være nok for ID-tyven å ha personopplysninger som navn, adresse og fødselsnummer.
Svindelforsøk som vil kunne innbære større summer, kan bli mulige med relevant tilleggsinformasjon og tilgang til personlige dokumenter.
Dette kan tyvene finne for eksempel i postkassen eller avfallsdunken for papiravfall. Spesielt attraktive konvolutter for ID-tyvene er brev fra skattemyndighetene, bank- og finansinstitusjoner, passmyndighetene og ulike offentlige kontorer.
Ifølge nettstedet
er også skattelistene, iam.no, 1881.no og Facebook nyttige verktøy for ID-tyvene når de skal hente inn personopplysninger.Slik kan du beskytte deg:
- Vær bevisst på hvem du deler beskyttelsesverdige personopplysninger med. Ikke oppgi personlige informasjon til ukjente på telefon, e-post eller over Internett med mindre det er du selv som har startet kommunikasjonen.
- Forsøk å redusere mengden beskyttelsesverdig informasjon som leveres i postkasen, lås postkassen, samt makuler personligedokumenter før du kaster dem i avfallsdunken.
- Ta godt vare på dine identitetsdokumenter. Lås dem gjerne ned når de ikke er i bruk.
- Passord og PIN-koder er personlige og skal ikke gis til andre.
- Unngå å ha informasjon som kan gi tilgang til personlig informasjon i lommebok eller vesker.
- Klikk aldri på lenker i e-poster fra institusjoner du tilsynelatende kjenner for så å legge inn personinformasjon på siden du kommer til. Skriv heller inn nettadressen du kjenner fra før, direkte selv.
- Bruk brannmurer, virusprogrammer, antispionprogrammer til å beskytte din private datamaskin.
- Ikke bruk for enkle passord på nettsider. Unngå også helst å bruke samme passord flere steder.
- Du kan reservere deg mot at noen endrer din postadresse via Internett. Kontakt dersom du ønsker dette. Du kan selv sjekke hvilken adresse du står registrert med i Folkeregisteret. Det kan du gjøre via innloggingstjenesten .
(Kilde: Datatilsynet og idtyveri.no)
Slik vet du at du er svindlet:
ID-tyvene misbruker identiteten til uvitende personer. Derfor lønner det seg å være oppmerksom på tegn som kan tyde på at du er utsatt for et ID-angrep. Datatilsynet ber deg være på vakt hvis:
- Du mottar regniner for produkter du ikke selv har bestilt.
- Uventede disposisjoner fremgår på din kredittkortregning.
- Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om dette.
- Du mottar varsel om at adresseendring er mottatt.
- Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført.
- Dersom du mottar gjnpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert aktiviteter som gjør dette nødvendig.
Dette må du gjøre hvis du er svindlet:
Er du først utsatt for ID-tyveri, er det viktig å handle så raskt som mulig:
- Anmeld forholdet til politiet.
- Be om frivillig sperring av kreditt hos kredittopplysningsbyråene, som Dun & Bradstreet, Experian (tidligere CreditInform AS) og Lindorff Decision.
- Steng umiddelbart kontoer som har blitt utsatt for uautoriserte disposisjoner. Be om skriftlig bekreftelse på at stenging er foretatt.
- Ta kontakt med alle virksomheter hvor du har aktive for å sjekke omfanget av ID-tyveriet.
- Sørg for å påpeke urettmessige transaksjoner umiddelbart overfor kreditt- eller kortselskap.
- Følg nøye med på at postgangen kommer som normalt. Har du mistanke om urettmessig endring av adresse, ta kontakt med Posten med en gang.
(Kilde: Datatilsynet)