Hopp til innhold

– Gir ingen fordeler med 15 elever

Mindre skoleklasser fører ikke til flinkere elever, sier professor i grunnskole- pedagogikk Kåre Skagen ved Høgskolen i Oslo.

Klasserom

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen har ikke forskningen på sin side når hun mener færre elever per klasse gir bedre resultater.

Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com / NRK

– Internasjonale studier viser at den beste klassestørrelsen er grovt sett mellom 20 og 30 elever, sier Kåre Skagen til NRK.

– Det har vært gjort forsøk med reduserte klassestørrelser ned til 15 elever, men det er veldig vanskelig å påvise at det gir noen spesielle forbedringer på elevenes læring.

Kommunene må bruke store summer

Nå skal imidlertid norske kommuner tvinges til å bruke milliarder på å ansette flere lærere for å få mindre klasser. En ny lov skal slå fast hvor mange elever det kan være per lærer i grunnskolen.

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen vil tvinge kommunene til å bruke mer penger på å få mindre klasser.

Foto: Holm, Morten / Scanpix

Årsaken er at skoleklassene ikke er blitt mindre siden de rødgrønne fikk makten i 2005, stikk i strid med regjeringens egen skolesatsing.

– Selv den beste superlæreren i hele verden har en større utfordring med å følge opp 30 elever enn 20 eller 15, sa kunnskapsminister Kristin Halvorsen i NRKs Politisk kvarter i dag.

Derfor er hun sikker på at kvaliteten i skolen blir bedret ved en lovendring som skal sikre et maksimalt antall elever i en klasse.

Halvorsen har imidlertid ikke forskningen på sin side.

– Lærernes kompetanse er det avgjørende

– Vanlige norske klasser ligger innenfor den elevmengden som forskningen viser fungerer godt, sier Kåre Skagen.

Han peker på at det er noe annet enn antall lærere som er viktigst for en bedre skolehverdag.

– Ønskedrømmen er mange og gode lærere. Men det er ikke sikkert at det er noen løsning å ha for mange lærere. Det avgjørende er lærernes kompetanse, sier han.

– Hvis en lærer ikke er flink til å utnytte tiden og få elevene med, hjelper det ikke om det er to lærere som gjør feil. Vi må først og fremst ha gode lærere, sier Skagen og mener det er mye å hente på etter- og videreutdanning av lærere.

Vil ha etterutdanning prioritert

Det er også tiltak som Høyre-leder Erna Solberg peker på.

– Det som burde vært prioritert, er skikkelig etterutdanning for lærerne. I stedet har regjeringen bundet opp kommunene til å prioritere frukt og grønt i ungdomsskolen og leksehjelp til de yngste. Norske kommunepolitikere må prioritere eplebiter i stedet for en ekstra lærerstilling, sier Solberg.

AKTUELT NÅ