– Vi legger stor vekt på åpenhet. De kongelige er mer tilgjengelige enn før, heter det i den noe uvanlige redegjørelsen som Slottet har publisert på sin egen hjemmeside torsdag.
Marianne Hagen, kommunikasjonssjef på Slottet
Foto: Kvale, Jens O. / NTB scanpixInnlegget er undertegnet av Marianne Hagen, kommunikasjonssjef ved Det kongelige hoff.
Hun viser til at Slottet svarer på en rekke spørsmål som gjelder kritikk av de kongelige, men at det finnes noen temaer som kommunikasjonsstaben ikke ønsker å svare på.
– En stor gruppe spørsmål dreier seg om monarkidebatten og konstitusjonelle problemstillinger. Etter vår vurdering er ikke riktig av de kongelige eller av kommunikasjonsstaben å delta i disse debattene, skriver Hagen.
- Les også:
– Et rom som bare er deres
Kongefamiliens privatliv vil Slottet som hovedregel ikke kommentere.
– Også de kongelige må ha et rom som er bare deres. Dette respekteres i stor grad av media, skriver Slottets kommunikasjonssjef.
Carl-Erik Grimstad
Foto: Inger-Marit Knap Sæby / NRKMedieforsker og tidligere soussjef ved Det kongelige slott, Carl-Erik Grimstad, tolker Slottets siste uttalelse slik:
– Det viser jo at Kongehuset er i en presset situasjon. Både statsminister og opposisjonsleder har uttalt seg kritisk til at de mottar disse ytelsene. Jeg tror ikke Slottet forstår styrken i den kritikken som har kommet den siste tiden, sier Grimstad.
Les også:
– Det er lov å ha venner
I sommer måtte Kronprinsparet tåle kritikk etter at de ikke ville oppgi hvem som eier luksusbåten de ferierte på. Denne manglende åpenheten forsvarer Slottet slik:
– De kongelige har venner som de besøker, og som besøker dem. Det er lov å ha venner. Det kommer mange spørsmål om private gjestelister og ferier. Dette opplyser vi som hovedregel ikke om da det tilhører privatlivet.
INVITERER PRESSEN: Julefotograferingen er en av de årlige begivenhetene der pressen inviteres inn av de kongelige.
Foto: Åserud, Lise / NTB scanpixLes også:
– Slottet ønsker debatt
Trond Blindheim har lang erfaring innen markedsføring og medier. Han tror ikke det er tilfeldig at Kongehuset kommer med dette nå.
– Slottet vet at dette er kontroversielt, men det virker gjennomtenkt. De ønsker nok en debatt om dette, ellers hadde de ikke gjort det. Slottet har sikkert behov for å heise flagg om hvor de står, og ikke bare vinke fra balkongen på 17. mai. Jeg vil tro at det har vært en intern diskusjon i kongehuset og konsultasjoner med politiske venner før dette ble publisert, sier Blindheim.
- Les også:
Liker ikke luksusbåt-kritikken
Trond Blindheim
Foto: MarkedshøyskolenHan har forståelse for at de kongelige bevisst unngår enkelte temaer.
– Hvilke relasjoner De kongelige har, er jo helt privat. Vi kan ikke regne med at de svarer på dette, selv om de har en offentlig rolle. Jeg har ikke noen sans for at kronprinsparet ble nådeløst kritisert etter den mye omtalte båtturen i sommer. De er jo en elite selv om de er aldri så folkelige.
Tause om Mette-Marits klær
Slottets kommunikasjonssjef tar også opp De kongeliges antrekk.
– Vi får en rekke henvendelser fra media om vi vil kommentere ballerinasko, kjoler, kåper, fletter eller kommentere andres kommentarer om De kongeliges antrekk, noe vi ikke gjør, skriver Marianne Hagen.
– Å si at vi ikke er åpne, er rett og slett feil, fastslår kommunikasjonssjef Marianne Hagen.
- Les også:
– Svekker Kongehusets integritet
Carl-Erik Grimstad er enig i at Slottet er blitt mer åpent, men etterlyser innsyn i hvilke verdier de mottar, hva det investeres i og hvor store formuer de rår over.
– Slottet er ikke til å kjenne igjen fra den tiden jeg hadde med staben å gjøre for 20 år siden. Men Slottets underleggelse av offentlighetsloven blir ikke nevnt med ett ord. Innsyn i journaler kommer man ikke unna i et demokrati. Det er heller ikke en privat ting at Kongefamilien mottar tilleggsytelser i millionklassen. Det reiser spørsmål om det følger forpliktelser med gavene, noe som igjen svekker Kongehusets integritet, mener Carl-Erik Grimstad.