Påplussingen er en del av budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene. Størstedelen av påplussingen, 174 millioner kroner, skal brukes til riksveiinvesteringer, mens 30 millioner kroner skal brukes til rassikring. Pengene er fordelt til alle fylker med fra 7 til 20 millioner kroner.
Det blir 250 millioner mer til veier på neste års statsbudsjett.
Fremskrittspartiet ønsket å øke riksveiinvesteringene med nesten 4 milliarder kroner i forhold til det som ble vedtatt. Som eneste parti sier Frp nei til å bruke bompenger som et ledd i finansieringen av nye veier.
Partiet foreslo også å redusere tilskuddet til kollektivtransport med 100 millioner kroner i forhold til budsjettforliket.
Sosialistisk Venstreparti har en helt annen profil på sine forslag. SV-resepten for bedre samferdsel er mer penger til kollektivtransport, sykkelstier og jernbane i tillegg til økt satsing i distriktene.
Senterpartiet stemte for sine forslag om mer penger til samferdsel i distriktene. Partiet gikk blant annet inn for å øke bevilgningene til de regionale flyplassene. I tillegg foreslo Sp betydelig mer til riksveier og rassikring enn det som ble vedtatt.