Hopp til innhold

Kjæresteparet Emil og Ingvild ble bare 20 år

På vei hjem fra påskeferie fikk bilen sleng og kolliderte. Emil og Ingvild ble to av 113 personer som døde i trafikken i 2023.

Ingvild Reinaas Bjørshol (20) fra Levanger og Emil Myhre Marienborg (20)

Ingvild Reinaas Bjørshol (20) og Emil Myhre Marienborg (20)

En aprildag i 2023 endret alt seg.

– Det er helt forferdelig. Det var to unge mennesker som var veldig glade i hverandre, sier Emils far, Jan-Tore Marienborg.

Kjæresteparet Emil Myhre Marienborg og Ingvild Reinaas Bjørshol var på vei til Trondheim etter å ha feiret påske på hytta sammen med familien til Emil på Trysil.

Underveis fikk bilen de kjørte skrens og kom over i motsatt kjørebane. Der kolliderte samboerparet med en annen bil. De ble ikke mer enn 20 år gamle.

Personene i den andre bilen slapp fra det uten alvorlige fysiske skader.

Drøyt et år etter den tragiske ulykken ønsker foreldrene til Emil å dele sin historie.

– Kanskje kan noen andre bli spart for den samme sorgen, sier han og legger til:

– For egen del er det også en form for terapi. Jeg føler at vi kan prøve å snu dette fra en tragedie til en form for noe positivt.

Jan-Tore Marienborg og Gro Cecilie Myhre Marienborg

Foreldrene til Emil Myhre Marienborg, Jan-Tore Marienborg og Gro Cecilie Myhre Marienborg.

Foto: Knut Are Tornås / nrk

– Det er mennesker bak alle disse tallene

Hva som var årsaken til at bilen fikk skrens denne dagen er uklart, men det var snø og slaps i veibanen i området, viste etterforskningen.

Det var ikke mistanke om at noen hadde kjørt i ruspåvirket tilstand.

Foreldrene forteller at de som de fleste andre aldri hadde trodd at de skulle bli rammet av noe slikt.

– Det er litt skummelt. For det kan ramme hvem som helst, uansett om du er forsiktig eller uforsiktig, kommenterer han.

– Det er viktig å få frem at det er mennesker bak alle disse tallene og statistikken, legger Emils mor, Gro Cecilie Myhre Marienborg, til.

Emil og Ingvild ble to av 113 som døde i trafikken i 2023

Emil og Ingvild ble to av 113 som døde i trafikken i 2023.

Foto: privat

Ikke i rute for å nå målet om null

Onsdag arrangeres den årlige trafikksikkerhetskonferansen til Trygg Trafikk i Oslo. Der er fokus på de høye dødstallene i trafikken.

Noe av det mer symboltunge der er en skovegg med 111 par sko. Det skal være en illustrasjon på de 113 som mistet livet i trafikken. Familiene til Emil og Ingvild skal sette inn de to siste parene i veggen.

Det blir veldig tungt, men veldig fint, forteller de.

Utstilling fra den årlige trafikksikkerhetskonferansen til Trygg Trafikk i Oslo. Skoene til Emil Myhre Marienborg og Ingvild Reinaas Bjørshol.

Skolene til Emil og Ingvild. Her utstilt på den årlige trafikksikkerhetskonferansen til Trygg Trafikk i Oslo.

Foto: KNUT ARE TORNÅS / n18575

Til sammen mistet 113 personer livet i trafikken i Norge i 2023, viser tall fra Trygg Trafikk.

Også 2022 var et bekmørkt år for trafikksikkerheten da 116 personer omkom på norske veier. Det var 36 flere enn i 2021.

I 2002 vedtok Stortinget en nullvisjon om at ingen skulle bli drept eller hardt skadet i veitrafikken.

Målet er at det innen 2030 ikke skal være flere enn 50 drepte i veitrafikken. På lengre sikt er ambisjonen at ingen skal dø i trafikken i 2050.

Men den negative utviklingen ser ut til å fortsette også i 2024.

Så langt i år har 22 personer mistet livet i trafikken (til og med mars). Det er de høyeste dødstallene i trafikken i mars måned siden 2010.

– Det er for mange, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), som må erkjenne at de ikke er i rute for å nå målet i nullvisjonen.

– Akkurat nå er vi ikke det. Vi ser at vi ligger på et flatt og for høyt nivå. Derfor må vi gjøre noe for å få den kurven ned igjen.

Han mener tiltak som automatisk trafikkontroll, redusert fart, bedre utbedring av veiene og mer kontrollvirksomhet kan få ned dødstallene.

– Dette handler også om folks adferd, poengterer han.

Jon-Ivar Nygård, samferdselsminister

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård erkjenner at de ikke er i rute for å nå målene i nullvisjonen.

Foto: KSENIA NOVIKOVA / nrk

Vil ha flere fartskontroller

Også Marianne Mittet Solbraa, regionleder i Trygg Trafikk Innlandet understreker at nullvisjonen er et stykke unna.

– De to siste årene viser at vi er på utur. Bak ethvert tall er det så mye savn og lidelser.

Marianne Mittet Solbraa, regionleder i Trygg Trafikk Innlandet

Marianne Mittet Solbraa, regionleder i Trygg Trafikk Innlandet.

Foto: KNUT ARE TORNÅS / nrk

Hun ber myndighetene om flere fartskontroller og strekningsmålere, flere midtrabatter og utbedring av områdene rundt veiene.

I tillegg må hver enkelt sjåfør ta ansvar, sier Solbraa. Gjennom holdningsskapende kampanjer ønsker hun å nå ut.

– Vi trenger at alle hjelper til for at alle skal komme trygt fram.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger