Unio-streiken endte tidligere denne uken med at Unio fikk løfter om en god lønnsutvikling de neste åra. Etter 12 dager med streik oppnådde organisasjonen ikke noe bedre tilbud i kroner og øre enn tilbudet før streiken, og det ble heller ikke gitt konkrete løfter om mer penger i fremtiden.
Arbeidstakerne loves kanskje mer neste år dersom de ikke har like god lønnsutvikling som andre i kommunesektoren.
- Dårlig planlagt
NRKs økonomiredaktør Steinar Mediaas mener konflikten bærer preg av slett planlegging fra Unio sin side.
En streik er det samme som en krig i arbeidslivet. Og velger man krig bør man ha en strategi på hvordan man kommer ut av den. Det hadde de ikke Unio tenkt nøye på. De tapte fordi de sa ”Penger nå – ikke løfter” mens det de må ha visst at det de kunne få var kun løfter. På mange måter gjorde UNIO det bra i både i oppgjøret og i streiken, men de tapte den altså fordi de hadde en dårlig informasjonsstrategi, sier Mediaas.
- Viktig å vinne opinionen
Men han understreker betydningen av at Unio faktisk vant opinionen.
- Det er fristende å kalle det en kostbar pr-kampanje som har virket. For til tross for at det nesten bare er vanlige folk som rammes av en slik streik, fikk de streikende en meningsmåling i Aftenposten hvor sju av ti sa at de støttet den. Og det er uhyre viktig. For det er opinionen som er skattebetalerne som betaler deres lønn, og de sier: Få en orden på dette, vi støtter streiken, sier Steinar Mediaas.
- Var løsningen eneste måte for Unio å komme ut av streiken med æren i behold?
- En streik som ikke rammer arbeidsgiveren, men som kun rammer streikekassen, må jo ta slutt. Og de var nødt til å stoppe nå siden de gikk mot ferie og de visste det eneste de kunne få var løfter - ikke penger.