- Mediene holdt ham på rømmen

Media betalte Ole Christian Bach tilsammen 200.000 kroner mens han var på flukt fra politiet, forteller hans tidligere samboer Linn Vatne i programmet "Når kilder får betalt".

Faksimile fra Se og Hør
Foto: NRK

- Det er klart disse pengene holdt ham på rømmen, sier hun.

Ukebladet Se og Hør skal ha betalt 150.000 kroner, mens en TV2- reporter betalte 50.000  kroner av egen lomme for et intervju.  

Nett-tv: Når kilder får betalt  

Veldig slitsomt

Bachs tidligere samboer forteller at de to søkte tilflukt i Dubai da politiet siktet Bach for bedragerier for 64 millioner kroner og etterlyste ham over hele verden.

- Vi hadde antennene ute hele tiden. Det var slitsomt å være på flukt, sier Linn Vatne.

I et telefonintervju med NRK sa Ole Christian Bach at å være på flukt var fryktelig vanskelig, deprimerende og et helvete.

 

Ole Christian Bach

Ole Christian Bach

Foto: Scanpix

Se og Hør

Etter hvert fant mediene ut hvor de to oppholdt seg. Se og Hør hadde fått et tips om at det var et kjæresteforhold mellom Bach og Linn Vatne, at de to var sammen i Dubai og at de ville skrive om det uansett.

- Da fant vi ut at vi like gjerne kunne selge bilder til Se og Hør som uansett ville trykke historien, sier Vatne.

Hun dro til Oslo og forhandlet med Se og Hør.

- De var fornøyd med bildene jeg hadde med, og betalte 50.000 kroner for dem, sier Vatne.

Bladet kunne ikke sette pengene inn verken på Bachs eller Vatnes konto, siden det ikke er lovlig å finansiere folk på flukt.

- Istedet fikk Se og Hør et svensk organisasjonsnummer som tilhørte en bekjent av Bach i Stockholm. Pengene havnet på denne kontoen, og eieren fikk 5000 kroner som takk for hjelpen, sier Vatne.

Ny avtale

I juni 2005 oppholdt Bach og Vatne seg i Stockholm. Se og Hør ville ha en ny avtale og den fikk bladet. 

Igjen var betalingen 50.000 kroner og en norsk venn av Bach var mellommann.

- Pengene ble innbetalt til en konto mitt firma hadde, jeg skulle betale pengene videre til Bach, men rakk det ikke før Bach døde, forteller vennen som er anonym i programmet.

I ettertid ble han dømt for ha lånt Bach passet sitt, og for ha medvirket økonomisk til at de to kunne holde seg på rømmen.

Dokumenterer

Nett-tv: Kokkvold refser mediene  

I programmet dokumenterer filmskaperne i Novemberfilm at Se og Hør har betalt 100.000 kroner, men kan ikke dokumentere de siste 50.000 som bladet også skal ha punget ut med.

Se og Hør ville ikke stille opp i programmet, men sjefredaktør Odd Nelvik sier til NRK i kveld at bladet ikke kunne vite at pengene skulle havne hos Bach.

Generalsekretær Per Edgard Kokkvold sier at mediene ikke skal bidra til å holde ettersøkte kriminelle på rømmen.

- Dette er uaktseptabelt uansett hvordan man ser på det, sier Kokkvold.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger