- Disse vognene sto på et rent godstogspor som går rett ned til Sjursøya. Det var derfor aldri noen fare for at de kunne truffet noe passasjertog eller sentralstasjonen, sier etatsdirektør i Jernbaneverket Svein Horrisland.
- For store krefter i sving
- Det ble gjort forsøk på å styre toget inn på en sporsperre ved Loenga, men farten og kreftene som var i sving var for store til å endre togets bane. Togledersentralen varslet politi og brannvesen klokken 13.15. Da hadde togene allerede krasjet på Sjursøya. Jernbaneverket sier de foreløpig ikke vet hvor lang tid det tok fra de ble klar over saken til det ble varslet videre.
I tillegg til politiets og Havarikommisjonens etterforskning, har Jernbaneverket opprettet en egen ulykkeskommisjon. Vi skal gå gjennom loggen vår for å finne ut nøyaktig hva som ble gjort når.
Alle involverte skal avhøres
- Alle involverte hos oss skal også avhøres, men i øyeblikket er det ikke noe som tyder på at våre folk kunne gjort noe annerledes, sier Horrisland.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Lignende situasjon på 80-tallet
Etatsdirektøren sier at det tidlig på 1980-tallet oppsto en lignende episode med tog som løsnet fra en terminal på Alnabru. I etterkant av en episoden ble det gjort en rekke sikkerhetstiltak, og etter det har vi ikke hatt ulykker av denne typen i Norge, sier han.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ: