Hopp til innhold

- Vi prøvde å stoppe toget

Jernbanverket prøvde å spore av toget før det nådde Sjursøya, men lyktes ikke.

Ulykken på Sjursøya
Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

- Vi har jo oversikt på trafikkstyringsentralen i Oslo, over alle togbevegelser. I tillegg fikk vi jo her beskjed fra godsterminalen på Alnabru om at dette var i ferd med å skje, sier pressevakt Arvid Bårdstu.

LES OGSÅ: Tre personer omkommet i togkollisjon

Fulgte toget på skjerm

Togleder fulgte godstogets ferd fra Alnabru mot Sjursøya på skjermen, og forsøkte forgjeves å stoppe det løpske toget før det kom til Sjursøya.

- Togleder gjorde forsøk på å spore av toget på Loenga å styre det i en mur, men lyktes ikke. Toget fortsatte da sin ville ferd ut på Sjursøya, sier Bårdstu.

Det er uklart hvorfor toget ikke lot seg stoppe, men den høye farten var trolig en viktig årsak:

- Toget hadde stor fart og man skulle tro at det ville spore av, når det fikk litt hjelp til det, men det gjorde det altså ikke. Da fikk vi dette tragiske utfallet, at det kom seg helt ned til Sjursøya, sier Bårdstu.

- Hvor lang tid gikk det fra dere fikk beskjed til det havnet i sjøen?

- Vi fikk beskjed ganske tidlig etter at toget hadde satt i bevegelse, men hvor lang tid det tok vet jeg ikke. Vi har ikke gått inn på loggen å tatt ut det foreløpig. Det er noe havarikommisjonen skal få lov til å gjøre.

- Ringte 110

Øyenvitner har fotalt at toget suste nedover i over 100 kilometer i timen.

- Fra Alnabru til Sjursøya er det ikke veldig langt, og det er sterkt fall, slik at toget fikk en vannvittig fart nedover, sier Bårdstu.

Da det ble klart at toget ikke lot seg stoppe, ble 110-sentralen alarmert. Det hele skjedde i løpet av minutter, og jernbaneverket vet ikke om 110 fikk gitt beskjed videre til de som jobbet på Sjursøya om at toget var utenfor kontroll og på vei mot øya.

Jernbaneverket vurderte også risikoen for at toget kunne krysse spor, og endre kurs. Men det var aldri noen fare for at toget skulle ende på Oslo S, eller andre stasjoner.

- Nei, det var det ikke. Det er et separat godstogspor som går fra Alna til Sjursøya, og toget holdt seg inne på det sporet. Det ble styrt på det sporet for at det ikke skulle komme inn på Oslo S, eller krysse spor med annen trafikk, sier Bårdstu.

Video Godstog sporet av på Sjursøya