Widerøe og FOT-rutene på Vestlandet og i Nord-Norge er en livsnerve for mange.
I dag sikret opposisjonen på Stortinget økonomien i anbudsrutene.
Nå skal staten betale differansen mellom bortfall av inntekter og bortfall av kostnader på de såkalte FOT-rutene. Færre passasjerer fører til inntektssvikt.
– Dette er en viktig avklaring. FOT-rutene utgjør 35 prosent av vår virksomhet og er et viktig tilbud for mange også i denne krisen, sier administrerende direktør Stein Nilsen til NRK.
Både Senterpartiet og Fremskrittspartiet poengterer viktigheten av tilbudet.
– For både folk og bedrifter i nord og langs kysten er kortbanenettet utrolig viktig for å få hverdagen til å henge sammen. Det er derfor bra at vi nå garanterer for denne type ruter fremover, sier Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum.
– Flyrutene i spesielt Nord-Norge er ryggraden i transportsystemet her. Derfor er de nødt til å opprettholdes, sier Fremskrittspartiets finanspolitiske talsperson Sylvi Listhaug.
Flere målrettede tiltak for luftfarten i Norge
På fredag kom det tiltak som suspenderer passasjeravgiften. Avinors flyplassavgiften ble fjernet fra den 13. mars. i tillegg kom det en reduksjon av merverdiavgiften fra mandag.
– Det har vært flere runder med målrettede tiltak til luftfartssektoren. Det er vi svært fornøyde med, sier Nilsen.
Nilsen berømmer innsatsen både fra Stortinget og Samferdselsdepartementet. Hadde det ikke vært for de flertallige tiltakene, tror han det ville vært tungt å holde et flyselskap på beina i Norge.
– Det aller viktigste for oss nå, er at anbudsrutene er sikret en god økonomisk bærekraft, sier han.
Selskapet ser et fall i passasjerer og inntekter på rundt 70 prosent. Likevel er det et behov for å transportere folk ute i distriktene
– Det er veldig mye viktig transport som er avhengige av å ha et tilbud. Det var en viktig avklaring for oss. Vi er utrolig takknemlige for det som kom fra Stortinget i dag.
– Sikrer arbeidsplasser
Hovedtillitsvalgt for pilotene i Widerøe, Sindre Haanshuus, sier at krisepakken er viktig.
– Når staten nå ser ut til å betale for bortfall av inntekter på disse rutene er dette et viktig bidrag til Widerøes fortsatte drift og noe som sikrer arbeidsplassene i distrikstnorge, sier Haanshuus.
Også Parat-leder Unn Kristin Olsen sier hun er glad for at Stortinget sikrer Widerøes ruter i distriktene.
– Vedtar Stortinget et kutt i arbeidsgiveravgiften med 4 prosentpoeng betyr det mye for hele det norske næringslivet. I praksis registrerer jeg at dette betyr en likviditetstilførsel til norsk næringsliv på 10 milliarder kroner. Sammen med øvrige tiltak vil dette sikre flere arbeidsplasser, sier Olsen.
NHO Luftfart: – Bra på avgiftskutt, men...
Hjelpepakken for fly er bra på avgiftskutt, men gir ikke livsnødvendig kreditt, mener NHO Luftfart.
– Det er positivt at vi får noen marginale avgiftskutt for flybransjen i den siste pakken. Men det hjelper ikke mye når flyene stort sett er satt på bakken og at de fleste ansatte er blitt permittert, mener administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.
Han mener det er helt nødvendig at flyselskapene får tilgang til statlige lån eller garantier
som sikrer tilgangen til nødvendige driftsmidler slik at bransjen kan komme gjennom krisen.
– Etter krisen må rutetilbudene bygges opp igjen. Da vil det være nødvendig med flere flyselskaper, for å holde prisene nede og kvaliteten oppe. Dette må våre folkevalgte sikre, sier han