Margot Hjelt var om bord da flyet ble fylt med røyk og måtte evakueres rett etter landing i Bodø.
- Ingen av mannskapet sto ved dørene og hjalp noen ut, så det ble full panikk i flyet. Plutselig kom det tre brannbiler,og vi kjente røyklukt. Det var ingen hyggelig opplevelse. Da jeg så fra ulykken i Hellas på TV, tenkte jeg straks på om det kunne være det samme flyet. Og jeg lurer jo på hvordan det er med vedlikehold av Helios' fly, sier hun.
Det var et fly av denne typen som styrtet i Hellas søndag. Foto: AFP/Scanpix.
Årsaken til at charterflyet med 156 passasjerer om bord måtte evakueres da det landet i Bodø for to år siden, var at hydraulikkvæske rant ned på varme bremser.
- Dårlig vedlikehold
Heine Ricardsen som da var teknisk ansvarlig i SAS, uttalte den gangen til NRK at røyken fra flyet skyldtes en oljelekkasje som hadde vært der lenge. Han sa også at han var bekymret over det dårlige vedlikeholdet.
To passasjerer fikk den gangen lettere skader under evakueringa, og måtte på sykehus.
Flyselskapet Helios Airways, som eier flyet som styrtet i Hellas søndag, flyr fortsatt charter i det norske markedet - både fra Bergen, Bodø og Tromsø.
Må undersøkes
Nå vil Luftfartstilsynet se nærmere på hva som egentlig kan ha skjedd da det kypriotiske flyet med 121 passasjerer
Otto Lagarhus
ombord styrtet like nord for Athen. Det sier luftfartsdirektør Otto Lagarhus.
- Det vi må gjøre først og fremst nå er å få fram informasjon. Foreløpig er det mye spekulasjoner ute og går. I utgangspunktet sier vi at det er trygt å fly med selskaper som er sertifisert av de europeiske luftfartsmyndighetene, men det er helt klart at vi vil gå inn spesielt og se på denne saken, sier han.
Fra ulykkestedet nord for Athen. Foto: AP.