Hopp til innhold

Vil bruke 1,8 mrd på vei

1,8 milliarder kroner vil Statens Vegvesen øremerke til riksveiene i Nordland.

nasjonal transportplan

  Her er forslaget til nasjonal transportplan
Statens Vegvesen vil bruke en halv milliard kroner til utbedring av E6 gjennom Grane, mens E6 gjennom Narvik og bru over Rombaksfjorden i Ofoten ikke blir prioritert i denne planperioden, med mindre regjeringen øker veibudsjettene med 20 prosent.

Ellers settes det av penger til å videreføre veipakke Salten. Fram til 2019 foreslår Statens Vegvesen å bruke 1,8 milliarder på veier i Nordland, hovedsaklig på drift og vedlikehold.

Regionvegsjef Torbjørn Naimak legger ikke skjul på at han gjerne skulle hatt mer penger både til å ruste opp og bygge nytt.

Trenger 34 milliarder

- For å få en brukbar standard på stamveinettet i Nord-Norge har vi behov for 34 milliarder kroner. Vi er ikke i nærheten av slike summer, men vi får ihvertfall gjort noe med de mest akutte behovene, sier regionvegsjefen til NRK.

Prosjektene

E6: Her vil veimyndighetene bruke 80 millioner for å utbedre undergangene ved Majavatn. I tillegg vil de i planperioden bruke 450 millioner på å utbedre og bygge nytt gjennom Grane (Brenna-Brattås-Lien)

Riksvei 80 Fauske-Bodø: Videreføring av Veipakke Salten: 260 millioner kroner fram til 2019.

Riksveiene: I tillegg vil veimyndighetene bruke 850 millioner kroner til øvrige riksveier i fylket. Oppstart av Toventunnellen ligger inne i dette beløpet, ifølge regionvegsjef Torbjørn Naimak.

Torbjørn Naimak

VIL HA MER PENGER: Regionveisjef Torbjørn Naimak.

Foto: NRK

- Men dette blir det opp til fylket å vurdere, sier Naimak.

Lite nytt

Han skulle prioritert flere nye veiprosjekter isteden for utbedringer og vedlikehold. Men pengene strekker ikke til.

- Vi har fått i oppdrag å lage en transportplan med utgangspunkt i det vi brukte i fjor. Vi hadde et ønske om å bruke 30 prosent mer, bare til vedlikehold. I tillegg ønsket vi å bruke mer til trafikksikkerhet. Men det gir seg at når rammen er fast, så blir det mindre igjen til store nye anlegg, sier Naimak.

Ekstra penger gir ny bru

Dersom regjeringen bevilger mer penger vil det bli bygget bru over Rombaksfjorden. Brua er kostnadsberegnet il 1,5 millirder kroner og ville kunne gi en reisetidsreduksjon mellom Narvik og Bjerkvik og Harstad/Narvik lufthavn, Evenes på om lag 20 minutter.

En utbygging av E6 gjennom Narvik sentrum er forutsatt fullfinansiert med bompenger.

Havn

Kystverket foreslår i Nasjonal Transportplan å bruke bruke 118 millioner kroner til innseiling ved Bodø Havn. Forslaget gjelder perioden 2014 til 2019.

Kystverket foreslår også å bruke 2, 5 millioner kroner til navigasjonstiltak ved innseilinga til Lødingen.

De foreslåtte stamnetthavnene i Nordland:

* Narvik (Fagernes havne- og jernbaneterminal)

* Bodø havne- og jernbaneterminal

* Mo i Rana (Toraneset)

Bane

Videre foreslås det å bruke 130 millioner kroner på jernbanestrekningen Mosjøen-Bodø til å gjøre ferdig arbeidet med fjernstyring.

Utbedring av Ofotbanen bør også prioriteres i neste periode. Men det gis ingen penger til dette formålet den neste tiårs-perioden.

Ellers går pengene til utbedring av jernbaneutbedring på Sør- og Østlandet.

nasjonal transportplan

Ut på høring

Planene skal nå ut på høring fram til 30. april. Så skal regjeringen legge fram en stortingsmelding rundt neste årsskifte.

- Det som blir viktig framover blir å mobilisere til en god politisk debatt med brukerne av veiene. Og så blir det mye opp til de nord-norske politikere og talsmenn for hvor godt vi greier å argumentere for hvorfor vi burde hatt en større ramme enn det vi har fått, sier regionsjefen.

Liv Signe Navarsete

MÅ PRIORITERE: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

- Nå starter jobben

- Nå har vi fått det faglige innspillet. Nå starter arbeidet med å prioritere. Jeg håper vi får en bred debatt om denne transportplanen og ser fram til god dugnadsånd fra mange i tiden som kommer, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp).