– Jeg håper vi skal få svar. Men jeg har innstilt meg på at vi kanskje ikke får noe endelig svar på hva som skjedde 11. januar i fjor, sier Solweig Eriksson, som var samboer med den omkomne helikopterpiloten.
10. januar var en hel vanlig arbeidsdag for helikopterpilot Åke Pettersson (62) fra Tärnaby. Han hadde sin egen hangar, og det meste var blitt rutine.
Han klargjorde maskinen, tanket drivstoff, tok farvel med samboer Solweig og fløy over til Norge for å delta i flytting av en reinflokk rett utenfor Mosjøen.
Solweig snakket så vidt med Åke på telefon tirsdag kveld.
– Det ble bare en kort samtale. Vi skulle snakkes igjen onsdag likevel.
Solweig visste ikke da at hun hadde snakket med samboeren for siste gang. Onsdag ettermiddag prøvde hun å ringe ham, men hun kom bare til mobilsvar.
Mistet kontakten med helikopteret
Solweig slo seg til ro, og tenkte at han ville ringe når han er ferdig for kvelden.
Men da telefonen endelig ringte en halv time senere var det ikke Åke som ringte.
– Det var Jämtlandsflyg som fortalte at de hadde mistet kontakten med helikopteret.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
På kvelden onsdag 11. januar er store redningsmannskaper på plass utenfor Mosjøen. Helikopteret med Åke Petterson og reineier Sven Are Kappfjell har styrtet under reinsanking. Tidlig blir det klart at begge mistet livet.
Solweig husker lite fra det øyeblikket hun mottok dødsbudskapet.
– Alt var uvirkelig, og jeg var i sjokk. Man tar ikke innover seg mer enn man klarer. Jeg ble avskjermet av sjokket, sier Solweig Eriksson.
I dag er hun på grava til Åke Petterson. På gravsteinen er det inngravert et helikopter.
– Han hadde over 30 års erfaring som pilot, 20 av disse bak spakene i et helikopter.
Spesielt godt likte Åke å bistå reineierne både på norsk og svensk side til med å flytte reinflokkene.
– Det var en utfordrende jobb, som krevde erfaring og kunnskap om hvordan en reinflokk oppfører seg. Men han likte uforutsigbarheten. Resultatet var ikke gitt på forhånd, sier Solweig.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Brutalt sammenstøt
Vraket av helikopteret viser at reinflyttingen denne dagen endte med et brutalt sammenstøt. På ulykkesstedet startet Havarikommisjonen arbeidet med å finne årsaken.
Først om et par måneder forventer kommisjonen å være ferdig med sin rapport, men alt tyder på at det ikke har vært teknisk feil.
– Vi er ferdige med å hente inn fakta og opplysninger og har nå startet på arbeidet med å analysere det vi har hentet inn. Vi har ikke funnet tekniske feil som har gitt oss grunn til å gå ut med en foreløpig rapport for å advare andre, sier avdelingsleder Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon for transport.
Se video:
Han tror rapporten vil være klar før sommeren.
– Det er forskjellige utfordringer med ulike hendelser. I slike ulykker som dette er det lite lett tilgjengelig data. Når det for eksempel ikke er vitner eller ferdskriver blir det fort vanskeligere å få oversikt, sier Halvorsen.
- Les også:
- Les også:
Hjemme i Laisholm er samboeren likevel sikker på at det ikke ble tatt noen sjanser.
– Jeg var aldri urolig da han var på jobb. Han var veldig rutinert og skikkelig. Han tok ingen sjanser. Da fikk heller alt annet vente til værforholdene var bedre.
Dårlig vær på ulykkesdagen
Dagen helikopterstyrten skjedde var det et skiftende vær med kraftige snøbyger.
– Det var oppholdsvær på ulykkestidspunktet. Snøbygene kom og fikk og da krasjen inntraff, sier Eriksson.
Luftfartstilsynet uttalte også til NRK at helikoptertypen Åke Pettersen brukte ikke er egnet til reindrift, og heller ikke til flyging i dårlig sikt.
– Robinson-helikopteret er mye brukt til reindrift. Det var ikke særlig mørkt da ulykka skjedde heller.
Stedet hvor helikopteret styrtet lå bare to kilometer fra Mosjøen.
– Man kan fint se byen fra høyden og de hadde flere gårdsbruk som referansepunkter. Det var også kraftige lys på helikopteret. Jeg har vanskelig for å tro at mørket spilte inn her, sier Solveig Eriksson til NRK.no.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
– Alltid hjelpsom
I tillegg til reinflytting hjalp Åke Petterson ofte med å frakte turister opp på fjellet. Stig Strand var en av dem som fikk hjelp og som kjente 62-åringen både som venn og pilot i nesten 30 år.
– Han var utrolig hjelpsom. Men ikke for enhver pris. Han var nøye med å vurdere alle forhold rundt et oppdrag. Når han sa at noe ikke gikk, da gikk det ikke. Da var det umulig å gjøre jobben, sier Strand til NRK.no.
– Helikopter var hans liv
Da Åke Pettersson fylte 60 bestemte han seg for langsomt å begynne nedtrapping. Men det rakk han aldri.
– Planen var at han skulle fly mindre og heller gjøre andre ting. Det er tragisk at han aldri fikk oppleve det.
Det har vært tungt å komme seg gjennom det siste året. I tillegg til sorgen har det vært mye å ordne opp i. I dag har samboeren har forsonet seg med at hun kanskje aldri får vite hvorfor helikopteret styrtet den skjebnesvangre januardagen i fjor.
Men en ting er sikkert. Åke Petterson vil bli husket som en av Sveriges mest erfarne piloter.
– Selv om det var et helikopter som tok livet hans, var dette hans store lidenskap. Det var hans liv, sier Solweig Eriksson.