Værrapporten var årsaken til at styret i Avinor gikk inn for å legge bort planene for en felles flyplass i Drevja.
Nytt utstyr
Ved målingene i Drevja ble det brukt nytt utstyr som ikke tar nok hensyn til skyhøyde og sikt, sier forsker Knut Harstveit.
- Det er alltid mulig å teste ting bedre. Vi vet ikke om tradisjonelle målinger ville gitt et annet resultat, sier Harstveit.
Værrapporten fra Meterologisk institutt var årsaken til at styret i Avinor gikk inn for å legge bort planene for en felles flyplass i Drevja. Bakgrunnen var at målingene konkluderte med at en ny flyplass ville ha en regularitet på 91,8 prosent, noe som er alt for lavt for å kunne drive flyplassen.
Nytt prosjekt
Nå innrømmer instituttet at målingene kan ha vært for dårlige, og foreslår overfor Avinor at det utføres et prosjekt for å undersøke om det nye måleutstyret som er brukt, gir et godt nok datagrunnlag for vurderingene som er gjort.
Men til tross for denne usikkerheten vil ikke Knut Harstvet være med på at målingene som er foretatt i Drevja er direkte feil.
- Vi tror målingene stemmer, men det er alltid en usikkerhet ved slike målinger. Det er ingen eksakt vitenskap vi driver med, sier han.