Hopp til innhold

Tuller du med bilbatteriet kan du få 10.000 kr i bot

I går tok en bil i Sandnessjøen fyr under lading av bilbatteriet. NAF advarer mot ureglementerte hjemmeløsninger. – Kan straffes med bøter opp til 10.000 kroner, sier politiet.

Feil kobling av startkabler

Slik kan et bilbatteri se ut etter feillading. Illustrasjonsbilde fra NAF.

Foto: Jan Ivar Engebretsen/NAF

Bileieren i Sandnessjøen var i overkant kreativ da han skulle lade bilbatteriet. Politiet sier at ladesikringen var erstattet med en spiker, og at dette, i kombinasjon med en feildimensjonert lader, førte til at bilen tok fyr.

– En sikring er der for å sikre deg mot nettopp dette. Vi vil absolutt advare andre mot å gjøre det samme, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Han mener dette kan straffes av lovverket, og får støtte fra politiadvokat Marianne Mora Eskilsen i Nordland politidistrikt.

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver NAF

Jan Ivar Engebretsen i NAF advarer mot dårlige billadere. – Bytt ut gamle ladere med nye, sier han.

Foto: NAF

– Dette er en overtredelse av brann- og eksplosjonsvernlovens paragraf 5, som sier at enhver plikter å vise alminnelig aktsomhet og opptre på en slik måte at brann, eksplosjon og annen ulykke forebygges, sier hun.

Hun forteller videre at dette kan straffes med forholdsvis høye bøter på rundt 10.000 kroner. I tillegg kommer skadene du får på egen bil.

Bytt ut gamle ladere

– Har du en gammel lader, så for all del: Bytt den ut, sier Engebretsen i NAF.

De nye elektroniske laderne er intelligente og koster bare noen hundrelapper. Den hindrer deg i å gjøre feil og er sikrere for bilen.

– Dagens hjemmeladere er veldig enkle å bruke. De har én klype på hver side i ene enden, og en stikkontakt i andre. Fest først klypene på batteriet, rød på pluss og sort på minus, og sett deretter stikkontakten i veggen.

Lad regelmessig

– De som driver med mye småkjøring til nærområdene burde vedlikeholdslade minst en gang i måneden. Tar du godt vare på batteriet kan det være 6-10 år fremfor 3-4 år, fortsetter Engebretsen.

Er du på vinterferie og har parkert bilen på fjellet vil du fort legge merke til hvem som har dårlige batteri, hevder han.

– Kulda holder oss i NAF-veitjeneste varme. Det er stort sett hjelpestart av flate bilbatterier det går i.

Mange tror at en liten kjøretur er alt som skal til for å lade opp igjen batteriene. Det stemmer ikke, ifølge Engebretsen.

– Har du fått starthjelp i Trondheim og kjører til Bergen, via Oslo, er bare 85 prosent blitt ladet av generatoren på turen. Batteri som ikke er fulladet vil ha en betydelig raskere selvutlading i kulda enn et med 100 prosent kapasitet.