«Lihkku beivviin!»
Sammen med en gratulasjon på samenes nasjonaldag publiserte Sparebanken Nord-Norge et bilde av en kvinne iført Bodø/Glimt-drakt og en baby i TIL-drakt.
Dette provoserer Skjalg Fjellheim, politisk redaktør i Nordlys.
– Symbolikken i dette bildet er bare helt håpløs. Sparebanken forstår null og nada av sin rolle når de markedsfører seg på denne måten.
Fjellheim understreker at han uttaler seg som mangeårig fotballsupporter i denne saken.
FOTBALL, IKKE NASJONALDAG: Skjalg Fjellheim mener dette bildet ikke har noe med samenes nasjonaldag å gjøre.
Foto: Skjermdump/HÅKON STEINMO– Hva har dette bildet med samenes nasjonaldag å gjøre? Absolutt ingenting, sier Fjellheim.
Han mener dette bildet viser at Sparebanken Nord-Norge sliter med å være hovedsponsor for de to fotballagene samtidig.
– Bodø/Glimt er en sportslig økonomisk suksess, mens TIL er en klubb som ligger nede for telling, økonomisk sett. Det Sparebanken gjør med dette bildet er å forsterke inntrykket av at det er en stor aktør og en liten baby.
– Men er det ikke litt humørløst å reagere på denne babyen?
– Humørløst? Absolutt ikke. Fotball er en alvorlig sak som handler om identitet og følelser. Jeg tror verken TIL eller Glimt et spesielt tilfredse med at to selvstendige merkevarene deres sausen inn i bankens misforståtte PR-jippo på denne måten.
HANDLER OM IDENTITET: Fjellheim er ikke fornøyd med at TIL blir fremstilt som en liten baby løftet opp av Bodø/Glimt.
Foto: Ksenia Novikova / NRKMorten Killingberg, leder for TILs supporterklubb kan ikke snakke på vegne av alle TIL-supportere, men selv deler han ikke Fjellheims reaksjon på bildet.
– Jeg skal ikke spekulere i om det var tenkt noen mening bak bildet, men om det er det så er det jo humoristisk, sier Killingberg og legger til:
– Fremtiden er rød og hvit!
Janne Klinkenberg Ruden er leder i Glimts offisielle supporterklubb, J-feltet.
Hun er mer enig i Killingbergs synspunkt enn Fjellheim.
– Jeg tror vi alle bare synes det er en humoristisk sak.
Hva synes du om Sparebanken Nord-Norges gratulasjon?
Fremme det samiske
Stein Vidar Loftås, konserndirektør i kommunikasjon, samfunn og bærekraft i Sparebanken Nord-Norge har lite forståelse for Fjellheims bilde-kritikk.
– At noen blir irritert over dette synes jeg er på grensen til komisk.
FREMME DET SAMISKE: Stein Vidar Loftås
Foto: Terje RafaelsenLoftås forteller at bildet var ment for å vise frem den samiske logoen på brystet, og at det ikke ligger noe større symbolikk bak.
– Hele poenget vårt var å fremme det fine med det samiske, og at det er mange som jobber for å bevare samisk språk. Det har både vi, TIL og Bodø/Glimt til felles, så det var hele intensjonen.
Videre forteller han at planen var å avbilde to babyer i voksendrakter, ikke en baby og en voksen.
– Men vi fikk bare tak i en baby på så kort varsel.
Mener TIL bør se etter ny hovedsponsor
Også Høyres ordførerkandidat i Tromsø, Anne Berit Figenschau, synes bankens gratulasjon blir feil.
– Jeg tror ikke Sparebanken Nord-Norge har fått med seg at TIL og Glimt er sterke konkurrenter, med å fremstille TIL som en baby på bildet, sier Figenschau til Nordlys.
Skjalg Fjellheim kaller Sparebanken Nord-Norge for en leketøysbutikk med masse penger som ikke forstår sine egne omgivelser og ikke vet hva de driver med.
Han spør om Sparebanken Nord-Norge er en bank for nordnorsk næringsliv, eller er en meningsytrer og et PR-produkt.
– Hvorfor kan de ikke gjøre det en bank skal gjøre – låne ut penger og skape et lønnsomt næringsliv i stedet for å provosere fotballsupportere med dette svært lite intelligente stuntet sitt?
– Det er ingen tvil om at Nord-Norge er et kulturelt og språklig fellesskap, men når det gjelder fotballen så må man forstå at Glimt og TIL er rivaler.
Fjellheim mener TIL er best tjent med å se seg etter en ny hovedsponsor og samarbeidspartner.