Hopp til innhold

Snøkaos delte Norge i to - nå er vei og jernbane åpnet igjen

Fredag morgen er det fortsatt kolonnekjøring på E6 over Saltfjellet. – Det vil ta noe tid før veien åpnes for vanlig ferdsel, sier Vegtrafikksentralen.

Slik ser det ut langs E6 på Saltfjellet fredag morgen

SALTFJELLET: Slik ser fjellovergangen ut fredag morgen.

Foto: Statens vegvesen

Torsdag førte store snømengder til at E6 over Saltfjellet stengte. På Nordlandsbanen førte snøen til at et godstog kjørte seg fast.

Dermed stoppet all trafikk over Saltfjellet opp store deler av torsdagen.

Torsdag kveld klokken 20.00 meldte Vegtrafikksentralen at veien var åpnet for kolonnekjøring. Fredag morgen kjøres det fortsatt kolonnekjøring, mens det jobbes med opprydningsarbeid, melder Vegtrafikksentralen.

Også Nordlandsbanen er åpnet igjen.

– Problemet på Nordlandbanen er nå løst. Banen åpnet 02.50 natt til fredag, sier pressekontakt Dag Svinsås i Bane Nor.

Etter timevis med brøyting, ble løsningen til slutt å koble fra vognene, å frakte de vekk fra stedet stykkevis, forteller Svinsås.

Den sterke vinden kombinert med uvanlig høye brøytekanter gjorde at ryddearbeidet ble svært vanskelig.

– Det er mye oppryddingsarbeid som gjenstår før vi kan starte med kolonnekjøring på E6. Det blåser kraftig og er meldt sørøstlig liten kuling utover dagen. Det er mye løs snø, og da skal det lite vind til, sa trafikkoperatør Håvard Langmo hos Vegtrafikksentralen torsdag ettermiddag.

Et tog greves ut fra snømassene på Saltfjellet 02.04.2020.

Toget står fast i snømassene. Bane Nor sier torsdag kveld at de er usikre på om Nordlandsbanen kan åpnes i dag.

Foto: Bane NOR

26 timer i bil: – Vi gleder oss til dusj og mat

Veien har vært stengt siden 23:30 onsdag og køen er lang, skrev Vegtrafikksentralen på Twitter.

En av dem som ikke gadd å vente lenger i kø er Tom Are Pettersen. Da han og kollegaen nådde Saltfjellet hadde de allerede kjørt hele strekningen fra Volda – en tur på 14 timer.

Tom Are Pettersen er fremme ved hotellet i Mo i Rana etter å ha vært i bilen i totalt 26 timer.

Tom Are Pettersen er fremme ved hotellet i Mo i Rana etter å ha vært i bilen i totalt 26 timer. Nå har han fått i seg mat.

Foto: privat

Så stod de i nye 12 timer og ventet på å komme over Saltfjellet. Men da gadd de ikke mer.

Nå er de på tur tilbake til Mo i Rana hvor de har leid et hotellrom.

– Vi spiste sist i går en eller annen gang. Vi er sultne og slitne, og gleder oss til dusj og mat på hotellet.

De har jobbet på båt utenfor Ålesund og i stedet for å fly hjem, som de ikke syntes var lurt på grunn av koronasituasjonen, leide de en bil i Volda for å kjøre hele veien hjem: til Tromsø.

– Det blir en lang tur, sier han.

Riksvei 17 eneste mulighet

Stengt vei og toglinje gjør at alternativene er få, for dem som er nødt til å komme seg mellom nord og sør.

– Du kan ikke kjøre via Sverige på grunn av stengte grenser. Eneste omkjøring er riksvei 17 langs kysten, men det er en veldig lang omvei med to ferger, sier Langmo.

Situasjonen har medført lange køer på begge sider av den stengte veistrekningen, opplyser Vegtrafikksentralen.

Saltfjellet dekt av snø. 2. april 2020.

Under denne snøen ligger E6. Kraftig snøfall har stoppet all trafikk over Saltfjellet i Nordland.

Foto: Statens vegvesen

– Snø halvveis opp på lokomotivet

Torsdag meldte Bane Nord melder på Twitter at Nordlandsbanen var stengt mellom Bolna og Lønsdal etter at et godstog kjørte seg fast i snøen på morgenen i det kraftige uværet.

Arbeidet med å rydde Nordlandsbanen er i gang, men kan ta tid, sa pressekontakt Dag Svinsås i Bane Nor til NRK torsdag.

– Det er snø halvveis opp på lokomotivet. Vi har kjørt opp vår beilhack, en kjempestor snøfreser. Det er også andre maskiner som rydder, men vi sliter litt fordi det er dårlige forhold.

Saltfjellet ved Sørelva på E6. Bommen er nede.

Bommen er nede på E6 ved Sørelva på Saltfjellet.

Foto: Statens vegvesen

Bilhacken har vært på reparasjon i løpet av torsdagen, og er nå tilbake og klar for arbeid. Men snøen er tettpakket.

– Det kan hende vi gjør som sist og tar ned én og én vogn. Men det er bare ett av flere alternativer, sier Svinsås.

Torsdag morgen meldte Bane Nor om at buss var satt inn for tog på Nordlandsbanen. Det løser foreløpig ikke problemet til de som skal over Saltfjellet, hvor også E6 er stengt.

– Ryddearbeidet går noenlunde greit, og vi håper å få det til. Vi har mannskap der oppe i tillegg, så får vi bare håpe, sier Svinsås i Bane Nor.

Det anbefales at bilister på nordsiden parkerer på Storjord inntil veien åpner igjen, skriver Saltenposten.

Her fjerner de brøyteskavler i Stokkalia på sørsiden av Saltfjellet. Dette gjøres for at snøen ikke skal samles i sporet når det blåser og fyker. Hvis det er brøyteskavler på begge sidene av sporet samles drivsnø i selve sporet. Arbeidet som ble gjort er viktig for at togene skal komme seg trygt over fjellet. Det er Spordrift som har leid inn tråkkemaskinene fra Sulitjelma Fjellandsby. Det er første gang det benyttes for snørydding langs jernbanen på Saltfjellet.

Her blir brøyteskavler fjernet i Stokkalia på sørsiden av Saltfjellet. Det er Spordrift som har leid inn tråkkemaskinene fra Sulitjelma Fjellandsby. Det er første gang det benyttes for snørydding langs jernbanen på Saltfjellet.

Laster Twitter-innhold