Lokalbåten MS «Skogøy» som i mange år trafikkerte Vestfjorden står foran sin siste reise. Endehavna kan bli et spikerverk i Tallin, dersom ikke ei nystarta interessegruppe får det som de vil – de ønsker å kjøpe båten tilbake til Nordland og restaurere den.
Men det kan bli vanskeligere gjort enn sagt.
MS «Skogøy» ble solgt i 1983 til et svensk firma – og båten har hatt mange funksjoner i Sverige hos forskjellige eiere de siste årene. Den første store forandringen var utvendig maling. Med helt hvitt skrog og nytt navn «Skogøy» – er det bare det gamle emblemet til Ofotens Damskibsselskap i baugen som vitner om hvem den hvite damen en gang var.
Millionær eier båten
En eksentrisk millionær kjøpte båten i år 2000, foretok oppmudring av en kanal utenfor Ekerø kommune og plasserte den der i påvente av en omfattende oppussing ved bruk av polske arbeidere. Så skar det seg totalt, stedet der Seaside lå i opplag eies av et firma som ville bygge boliger, og de ville ha båten vekk.
Båteieren nektet, og restaureringen avsluttet før den egentlig var satt igang. Båten ble liggende åpent for rov og ran. I fjor høst kantret den. Angivelig fordi flere ventiler og koøyer er blitt fjernet av vandaler og tyver – samt at noen stoppekraner i motoren er stjålet. Dermed ligger den en gang så stolte båten nå med kjølen i været og minner lite om arbeidshesten den var på seksti- og syttitallet.
Facebook kan bli redningen
har bestemt seg for å slå ring om MS «Skogøy», og arbeider nå aktivt med å få på plass finansiering for å få båten tilbake til nordnorge. Gruppa har hatt stor aktivitet i det siste og 132 forskjellige innlegg med bilder og historier og minner om båten bekrefter at det er engasjement blant deltakerne.
Riksantikvaren neste
NETT-TV: Ruster i Sverige
– Vi håper at vi klarer å få mange nok med kompetanse til å etablere en støtteforening, sier Tore Kristoffersen som er en av initiativtakerne til redningsoperasjonen.
Han er opprinnelig fra Lødingen, men sitter nå i Gudbrandalen med lang vei til Vestfjorden. Nå må vi skaffe finansiering privat og offentlig – vi vet ikke helt hvor mye dette kommer til å koste – men det har vært antydet at slepingen kan koste så mye som to, tre millioner – og så kommer restaureringen i tillegg. Vi håper at en organisasjon for «Skogøy» kan jobbe for å skaffe finansiering gjennom for eksempel Riksantikvaren.
– Burde rederiet angre på at de solgte den til Sverige?
– Jeg tror ikke mange tenkte på hva som kunne bli skjebnen dengangen den ble solgt ut. Hurtigbåtene kom og overtok seilingen.
Håper på lykkelig slutt
Informasjonssjef Johan Elfver i Ekerø kommune sier til NRK.no at det ville være tragisk om båten ble hugget opp.
- Flere norske skipsvrak skaper hodebry i Sverige: Rustholk fjernes fra svenske farvann
- Ingen tar ansvar etter forlist skip
– Det skulle være mye hyggeligere om hun kunne komme hjem igjen, for det er et fint skip men det ser trasig ut der det ligger i dag, sier Elfver.
Han har vært i kontakt med støttegruppa som er etablert og håper at det er mulig å få gjennomført en renovering.
Miljøfare i dag
– Båten ligger slik i dag at det er det første man møter når man kommer til Ekerø kommune, og mange av våre innbyggere ser båten hver dag når de kommer hjem fra jobb i Stockholm. De er redde for miljøfaren og forurensningen som båten representerer, i tillegg til at det ikke er et spesielt estetisk vakkert syn.