NRK Meny
Normal

MS «Skogøy» ruster opp i Sverige

Noen som kjenner igjen denne rustholken? Lokalbåten «Skogøy» som i mange år trafikkerte Vestfjorden, ligger nå og ruster i den svenske skjærgården. Nå kan hun ende opp som spiker.

Seaside (MS Skogøy) ligger kantret i en kanal utenfor Stockholm.

KAN HUN REDDES? Selv om ønskene er fromme og hensikten god, er det lite annet enn skroget som gjenstår av MS Skogøy. Innvendig er det meste fjernet - for eksempel i styrhuset.

Foto: John Inge Johansen

Lokalbåten MS «Skogøy» som i mange år trafikkerte Vestfjorden står foran sin siste reise. Endehavna kan bli et spikerverk i Tallin, dersom ikke ei nystarta interessegruppe får det som de vil – de ønsker å kjøpe båten tilbake til Nordland og restaurere den.

Men det kan bli vanskeligere gjort enn sagt.

MS «Skogøy» ble solgt i 1983 til et svensk firma – og båten har hatt mange funksjoner i Sverige hos forskjellige eiere de siste årene. Den første store forandringen var utvendig maling. Med helt hvitt skrog og nytt navn «Skogøy» – er det bare det gamle emblemet til Ofotens Damskibsselskap i baugen som vitner om hvem den hvite damen en gang var.

Millionær eier båten

MS Skogøy utenfor Svolvær

MS Skogøy i sin glanstid på vei inn til Svolvær havn. Nå ligger den som vrak i Sverige.

Foto: Tore Kristoffersen / (Privat)

En eksentrisk millionær kjøpte båten i år 2000, foretok oppmudring av en kanal utenfor Ekerø kommune og plasserte den der i påvente av en omfattende oppussing ved bruk av polske arbeidere. Så skar det seg totalt, stedet der Seaside lå i opplag eies av et firma som ville bygge boliger, og de ville ha båten vekk.

Video MS "Skogøy" sin siste reis

I 1983 seilte MS Skogøy sin siste tur fra Narvik til Svolvær og tilbake. NRK lagde denne 15 minutter lange dokumentaren, basert på fotografier som ble tatt under turen av fotograf Harald Harnag. Produsent og kommentarer er lest av Kåre Sørensen.

Båteieren nektet, og restaureringen avsluttet før den egentlig var satt igang. Båten ble liggende åpent for rov og ran. I fjor høst kantret den. Angivelig fordi flere ventiler og koøyer er blitt fjernet av vandaler og tyver – samt at noen stoppekraner i motoren er stjålet. Dermed ligger den en gang så stolte båten nå med kjølen i været og minner lite om arbeidshesten den var på seksti- og syttitallet.

Facebook kan bli redningen

Ei facebokgruppe med 583 medlemmer har bestemt seg for å slå ring om MS «Skogøy», og arbeider nå aktivt med å få på plass finansiering for å få båten tilbake til nordnorge. Gruppa har hatt stor aktivitet i det siste og 132 forskjellige innlegg med bilder og historier og minner om båten bekrefter at det er engasjement blant deltakerne.


Riksantikvaren neste

NETT-TV: Ruster i Sverige

Video Gamle MS SKOGØY ruster opp i Sverige

Se tv-innslaget fra 2010 om båten her! Bare rederiemblemet i baugen vitner om hvor hun en gang kom fra.

– Vi håper at vi klarer å få mange nok med kompetanse til å etablere en støtteforening, sier Tore Kristoffersen som er en av initiativtakerne til redningsoperasjonen.

Han er opprinnelig fra Lødingen, men sitter nå i Gudbrandalen med lang vei til Vestfjorden. Nå må vi skaffe finansiering privat og offentlig – vi vet ikke helt hvor mye dette kommer til å koste – men det har vært antydet at slepingen kan koste så mye som to, tre millioner – og så kommer restaureringen i tillegg. Vi håper at en organisasjon for «Skogøy» kan jobbe for å skaffe finansiering gjennom for eksempel Riksantikvaren.

– Burde rederiet angre på at de solgte den til Sverige?

– Jeg tror ikke mange tenkte på hva som kunne bli skjebnen dengangen den ble solgt ut. Hurtigbåtene kom og overtok seilingen.

Håper på lykkelig slutt

Gamle Skogøy ruster i en kanal i Sverige

Gamle Skogøy ruster i en kanal i Sverige

Foto: John Inge Johansen

Informasjonssjef Johan Elfver i Ekerø kommune sier til NRK.no at det ville være tragisk om båten ble hugget opp.

– Det skulle være mye hyggeligere om hun kunne komme hjem igjen, for det er et fint skip men det ser trasig ut der det ligger i dag, sier Elfver.

Han har vært i kontakt med støttegruppa som er etablert og håper at det er mulig å få gjennomført en renovering.

Miljøfare i dag

– Båten ligger slik i dag at det er det første man møter når man kommer til Ekerø kommune, og mange av våre innbyggere ser båten hver dag når de kommer hjem fra jobb i Stockholm. De er redde for miljøfaren og forurensningen som båten representerer, i tillegg til at det ikke er et spesielt estetisk vakkert syn.