Hopp til innhold

Riksantikvaren om momskrav: – Det er nesten provoserende

Gamle MS «Skogøy» var et vrak i Sverige før ildsjelene i «Skogøys venner» hentet båten hjem til Narvik og pusset den opp for flere millioner. Men et momskrav fra Tollvesenet kan gjøre at båten ender sine dager som spiker.

Riksantikvar Jørn Holme og styreleder i «Skogøys venner», Håvard Gabrielsen

Riksantikvar Jørn Holme (tv) besøkte i dag Narvik for å ta MS «Skogøy» nærmere i øyesyn. At et momskrav kan sette en stopper for videre oppussing av båten mener han er provoserende.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

I dag var riksantikvar Jørn Holme på besøk hos «Skogøys venner» i Narvik for å ta MS «Skogøy» nærmere i øyesyn.

I flere år har ildsjeler pusset opp den over 60 år gamle båten som gikk i rute i Nordland helt frem til 80-tallet.

Totalt vil det koste nærmere 60 millioner kroner å pusse opp MS «Skogøy», og store deler av jobben og beløpet er på dugnad.

Det har imponert riksantikvar Jørn Holme.

– De gjort en fantastisk innsats og lagt ned minst 8000 dugnadstimer, skryter han.

– Helt uforståelig

Men Holme var også i Narvik for å ta del i kampen mot momskravet fra Tollvesenet på i overkant av 630.000 kroner.

– Det er helt uforståelig at de krever moms for et vrak som har negativ verdi, sier Holme.

Momskravet kom i mars i fjor etter at Tollvesenet beregnet verdien på vraket til å være på rundt to millioner kroner. Ifølge Merete Blomli fra Tollvesenet region Midt-Norge er alle varer som passerer grensen inn til Norge pliktige til å fortolle varene de har med inn.

– Om varene er nye eller gamle spiller ingen rolle. Det avgjørende er verdien av varen, som da blir grunnlaget for hva som må betales i avgift, sa Blomli til NRK i 2014.

(artikkelen fortsetter under)

Gamle Skogøy ruster i en kanal i Sverige

Før...

Foto: John Inge Johansen
MS Skogøy

... og etter oppussingen.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

Sendt brev til departementet

Men «Skogøys venner» har nektet å innfri kravet og har anket saken til Finansdepartementet hvor saken nå er til behandling.

Dit har også Jørn Holme sendt et brev.

– I går sendte vi et omfattende brev hvor vi faglig og juridisk argumentere at denne båten ikke er momspliktig.

Finansdepartementet kan ikke angi med sikkerhet når et nytt vedtak vil foreligge.

– Denne saken dreier seg ikke om oppussingen av skipet, men om moms i forbindelse med at skipet ble innført hit fra Sverige i 2011, uten at avgiftsplikten ble overholdt, skriver kommunikasjonsrådgiver Ole Ekhaugen.

– Vi har ikke pengene

Styreleder i «Skogøys venner», Håvard Gabrielsen, er klar på at foreningen er sjanseløse på å innfri kravet.

– Vi har ikke pengene og det er umulig å få sponsorer til å betale moms til den norske stat, sier han.

«Skogøys venner» har gått til det skritt å undersøke skrapjernsprisen på båten for å finne ut hvordan situasjonen vil se ut om staten tar pant i båten deres.

– Nærmeste huggeri er på Fosen i Trøndelag, og vi kan få rundt 3000.000 i skrapverdi. Tauselskapene skal ha 400.000 for å slepe båten fra Narvik til Fosen. Vi regner med at om Tollvesenet realiserer hugging blir det et minusregnskap på i hvert fall 200.000 kroner.

Se bilder fra MS «Skogøys» reise fra Sverige til Narvik: