I dag var riksantikvar Jørn Holme på besøk hos «Skogøys venner» i Narvik for å ta MS «Skogøy» nærmere i øyesyn.
I flere år har ildsjeler pusset opp den over 60 år gamle båten som gikk i rute i Nordland helt frem til 80-tallet.
Totalt vil det koste nærmere 60 millioner kroner å pusse opp MS «Skogøy», og store deler av jobben og beløpet er på dugnad.
Det har imponert riksantikvar Jørn Holme.
– De gjort en fantastisk innsats og lagt ned minst 8000 dugnadstimer, skryter han.
– Helt uforståelig
Men Holme var også i Narvik for å ta del i kampen mot momskravet fra Tollvesenet på i overkant av 630.000 kroner.
– Det er helt uforståelig at de krever moms for et vrak som har negativ verdi, sier Holme.
Momskravet kom i mars i fjor etter at Tollvesenet beregnet verdien på vraket til å være på rundt to millioner kroner. Ifølge Merete Blomli fra Tollvesenet region Midt-Norge er alle varer som passerer grensen inn til Norge pliktige til å fortolle varene de har med inn.
– Om varene er nye eller gamle spiller ingen rolle. Det avgjørende er verdien av varen, som da blir grunnlaget for hva som må betales i avgift, sa Blomli til NRK i 2014.
(artikkelen fortsetter under)
Sendt brev til departementet
Men «Skogøys venner» har nektet å innfri kravet og har anket saken til Finansdepartementet hvor saken nå er til behandling.
Dit har også Jørn Holme sendt et brev.
– I går sendte vi et omfattende brev hvor vi faglig og juridisk argumentere at denne båten ikke er momspliktig.
Finansdepartementet kan ikke angi med sikkerhet når et nytt vedtak vil foreligge.
– Denne saken dreier seg ikke om oppussingen av skipet, men om moms i forbindelse med at skipet ble innført hit fra Sverige i 2011, uten at avgiftsplikten ble overholdt, skriver kommunikasjonsrådgiver Ole Ekhaugen.
– Vi har ikke pengene
Styreleder i «Skogøys venner», Håvard Gabrielsen, er klar på at foreningen er sjanseløse på å innfri kravet.
– Vi har ikke pengene og det er umulig å få sponsorer til å betale moms til den norske stat, sier han.
«Skogøys venner» har gått til det skritt å undersøke skrapjernsprisen på båten for å finne ut hvordan situasjonen vil se ut om staten tar pant i båten deres.
– Nærmeste huggeri er på Fosen i Trøndelag, og vi kan få rundt 3000.000 i skrapverdi. Tauselskapene skal ha 400.000 for å slepe båten fra Narvik til Fosen. Vi regner med at om Tollvesenet realiserer hugging blir det et minusregnskap på i hvert fall 200.000 kroner.
Se bilder fra MS «Skogøys» reise fra Sverige til Narvik: