Den er utformet som en vanlig bil, har to sitteplasser og bagasjerom. Men juridisk sett er det mer en moped enn en bil.
Etter 16-årsgrensen for mopedbil ble innført i august 2019, har interessen økt blant de unge. To av dem er Simon og Andreas.
De har virkelig fått testet ut mopedbilen i sommer.
Dokumenterte reisen
Simon-Emiil Waage og Andreas Jensen Risnes reiste fra Austrheim litt utenfor Bergen helt til Ålesund i den lille firhjulte "mopeden".
Det hele dokumenterte de på Facebook-siden sin. De har også delt videoer av turen på TikTok, hvor de har rundt tusen følgere og nesten 26 tusen likes tilsammen.
– Vi har bevist at det er fullt mulig å gjennomføre, sier Waage, som fikk seg mopedbil takket være litt hjelp fra foreldrene.
Med en toppfart på 45 kilometer i timen, tok det tre dager før guttene nådde sin destinasjon.
– Vi har bare møtt på fordeler til nå. En ulempe er at man kan møte på sinte bilister, men det har vi ikke opplevd så langt.
For ungdommer med mopedbil har det blitt mer praktisk å komme seg rundt omkring gjennom hele året.
Men om du skal ha mopedbil, må du punge ut flere hundre tusen kroner.
– Jeg er enig med dem som sier det er dyrt. Det finner selvfølgelig løsninger for det, men prisen kunne sunket litt, sier Waage.
Les også:
Rekordinteresse
Mopedbil Norge selger og importerer den mest populære varianten, Ligier JS50. De mener mopedbilene kan være lurere enn vanlig moped eller ATV.
– De er veldig pålitelige. Mange foreldre setter pris på sikkerhetsaspektet, siden man tross alt sitter i et mer beskyttet førermiljø, sier salgsansvarlig, Roy Erik Faber Olsen.
Arctic Motor i Bodø mottar sine mopedbiler fra Mopedbil Norge, og har fått inn den populære modellen Ligier JS50 Sport Ultimate.
Den skal ha skapt interesse i hele Nord-Norge.
– Vi merker at det er større etterspørsel etter mopedbil, spesielt blandt de yngre, sier selger hos Arctic Motor, Jonny Rendal.
Kostbart
Prisklassen for mopedbilene ligger et sted rundt 200.000 kroner, som er mye penger sammenlignet med en moped til 20.000.
Hva er det som gjør at ungdommer vil bruke så mye penger på noe de kun vil bruke i et par år?
– Som oftest hjelper foreldrene barna litt med kjøpet. Det er generelt flere fordeler ved dem, sier Rendal.
Siden mopedbilene kan brukes året rundt, tror Renal at flere foreldre ser muligheten til å slippe å kjøre rundt på barna sine i en ellers travel hverdag.
– I tillegg vil ungdommene få friheten av å komme seg hvor de vil, når de vil.
Erfaringer fra Trygg Trafikk
Det er ikke nødvendigvis alle som er helt enige i at 16-åringer burde få kjøre mopedbil.
Trygg Trafikk var skeptiske da forslaget om alderskravet på mopedbil kom.
– I 16-års alderen er man i en sårbar gruppe. Man er ikke helt ferdig utviklet når det kommer til vurdering av risiko og konsekvenser. I tillegg har man ofte ikke så mye erfaring med kjøretøy som tar litt mer plass på veien, sier Trygg Trafikks regionleder i Nordland, Kari Vassbotn.
Noen ungdommer velger å rive av merket bak på bilen, som forteller andre trafikanter at mopedbilens toppfart er 45 kilometer i timen.
Dette kan skape problemer i trafikken.
– Andre trafikanter kan oppfatte mopedbilen som et vanlig kjøretøy. Hvis man for eksempel kjører på vei med høyere fartsgrense, kan det føre til både misforståelser og farlige situasjoner, sier Vassbotn.
Uenig
Salgsansvarlig ved Mopedbil Norge, Roy Olsen, har en annen opplevelse av Trygg Trafikk.
– I Viken er de mer pro-mopedbil, og ser på det som bra læring før man går over til vanlig bil.
At noen velger å bryte lover og forskrifter, mener Olsen er uheldig, men noe man også har sett mopedkjørere gjøre i flere år.
– I mopedbil sitter man mer beskyttet. Farlige forbikjøringer vil man kunne møte på uansett, sier Olsen.