Inger skulle bare rydde litt – fant personlige notater fra krigen

Unike beskrivelser av knallharde kamper i Nord-Norge fra 40-tallet har endelig sett dagens lys.

Rapporten fra Håkon Kyllingmark og bilde av den tidligere forsvars- og samferdselsministeren.

Rapporten fra Håkon Kyllingmark, samt et bilde av hovedpersonen selv. Fredag ble alt av materiell fra Inger Rapp overlevert Norsk Luftfartsmuseum og Luftforsvarsmuseet.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

– Jeg husker ikke hvordan jeg fikk det, men vi fant rapporten da vi ryddet i en masse papirer hjemme hos meg. Jeg skjønte med én gang at dette er et historisk dokument. Det må videre til de rette hender.

Dokumentene som Inger Rapp fant i sitt hjem i Bodø, viste seg å være et unikt innblikk i tyskernes invasjon av Norge, 9. april 1940.

Rapporten omhandler blant annet 26 tokt mot tyske mål i Narvik våren 1940. Den er skrevet av tidligere samferdsels- og forsvarsminister Håkon Kyllingmark.

I rapporten finner man en førstehåndsbeskrivelse av invasjonen, samt hvordan Narvik beit godt fra seg med hjelp fra Storbritannia, før de og Norge måtte kapitulere 10. juni

– Det er ekkelt å tenke på at dette kunne havnet i søpla. Nei huffa meg, sier Rapp til NRK.

Nå har hun overlevert rapporten til Luftforsvarsmuseet. NRK møter henne for å få høre historien om det viktige dokumentet.

Les detaljerte beskrivelser fra rapporten nedover i saken.

Forsiden av rapporten fra Håkon Kyllingmark til sine overordnede under andre verdenskrig.

Forsiden av rapporten.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

Vertinne for ministeren

Sannsynligvis var det da Kyllingmark besøkte Bodø i forbindelse med avdukingen av et fly, at Inger Rapp fikk dokumentene.

Hun var på den tiden sekretær for direktøren i Widerøe. Hun fikk i oppgave å være vertinne for Kyllingmark under besøket.

Hennes mann var hyret inn som sjåfør. Og hennes fetter, som fungerte som fotograf, tilbrakte hele dagen med dem.

– Det kommer jeg aldri til å glemme. Jeg kan ikke huske hvordan jeg fikk rapporten, men da jeg fant det var det viktig at publikum også skal kunne nyte godt av det.

Hun titter bak seg på flyet av typen Fokker. Akkurat samme fly som ble brukt i kampene som er beskrevet i rapporten.

Inger Rapp og hennes mann Magne Tomassen på Luftfartsmuseet i Bodø.

Inger Rapp og hennes mann Magne Tomassen på Norsk Luftfartsmuseum.

Fokker CV-D på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø.

Fokker CVD på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø. Dette er den samme typen fly som Kyllingmark brukte under andre verdenskrig.

Håkon Kyllingmark og Inger Rapp da han besøkte Bodø.

Håkon Kyllingmark og Inger Rapp under hans besøk i Bodø.

Kyllingmark

Identifikasjonspapirene til Håkon Kyllingmark under andre verdenskrig. Bildet er tatt i en annen sammenheng.

Anders Utgård holder fram rapporten som er overlevert Luftforsvarmuseet i Bodø.

Anders Utgård, sjef for Luftfartsmuseet, holder fram rapporten.

Skutt ned av tysk fly

Det er gått 81 år siden notatene ble skrevet. Håkon Kyllingmarks rapport er endelig kommet til rette hender ved Luftforsvarsmuseet i Bodø.

Beskrivelsene av hvordan det var å være en del av Hålogaland Flygeravdeling, med fly stasjonert i Finnmark, er både dramatiske og interessante.

I rapporten skriver blant annet Kyllingmark at han og piloten ble skutt ned over Raudalen. På mirakuløst vis overlevde begge.

Piloten hadde flere brukne bein og klarte ikke gå.

Men Kyllingmark gikk flere kilometer. Han besvimte flere ganger på veien. Til slutt begge plukket opp og sendt til sykehus.

Du kan lese noen utvalgte rapporter her. Språket er bevart slik som det sto i arkene:

Anders Utgård er sjef for Luftforsvarsmuseet. Han sier beskrivelsene er viktig for å forstå hvordan slagene mot tyskerne i Norge ble utkjempet.

– Dette er et originalt dokument skrevet av hovedpersonen selv. For oss er dette veldig viktig. Det er utrolig spennende å få slik informasjon direkte fra kilden.

– Hva skal dere gjøre med dette?

– Først og fremst skal vi sette oss nøye inn i det. Vi skal sammenligne det med andre kilder. Jeg håper vi kan få det opp på en skjerm her ved flyet vi har her. Det er nøyaktig samme type som det Kyllingmark fløy.