Hopp til innhold

Rakk ikke ferga – tok en annen og sparte 2000 kroner

Rolf Steffensen og reisefølget ankom fergeleiet for sent, og måtte ta en annen ferge for å komme seg over fjorden. Det ble 2000 kroner billigere. – Prisforskjellen er uanstendig!

Fergepassasjerer

Da de ikke rakk ferga de egentlig skulle ta fra Bognes, måtte de ta ferga til Lødingen. Det ble en dyr fornøyelse. Elevene fra Folkehøgskolen Nord-Norge er gratispassasjerer på den ene ferga, og kostbare passasjerer på den andre.

Foto: privat

Rolf Steffensen

Rolf Steffensen reagerer på prisforskjellen.

Foto: Anneli Strand Drevvatne / NRK

– Jeg reagerte med en gang på at det var dyrt når vi skulle betale for fergeturen fra Lødingen til Bognes.

Rolf Steffensen er rektor ved Folkehøgskolen Nord-Norge. Sammen med 31 elever tok han ferga fra Lødingen i Ofoten til Bognes. På vei tilbake rakk han ikke ferga fra Bognes, og valgte heller å reise over Skarberget til Narvik. Den fergeturen kostet 398 kroner.

Jeg reagerte egentlig ikke før jeg kom på retur og tok ferga over Skarberget mot Narvik. Da kosta det nesten ingenting, sier han.

Denne turen til Narvik kostet nesten 2000 kroner mindre enn «naboruta» til Lødingen. Hvordan henger det sammen?

Fergeleie Bognes

– Helt forståelig

Tormod Christensen er seksjonsleder for ferge i Statens vegvesen, og sier prisforskjellen er helt forståelig og korrekt.

Thormod Christensen

Tormod Christiansen i Statens vegvesen mener prisforskjellen er naturlig.

Foto: Anneli Strand Drevvatne / NRK

– Med den ene ferga reiser alle passasjerer gratis, mens på den andre betaler du for både bil og passasjerer. I tillegg er Bognes-Lødingen et vesentlig lengre samband. Da blir prisen ulik, forklarer Christensen.

Dyrere for bil

1. januar ble det innført autopassregulativ på fergestrekningene Bognes-Skarberget og Drag-Kjøpsvik. Prisen for kjøretøyene ble satt opp med ca. 30 prosent, mens det ble gratis å reise uten bil på disse strekningene.

– Og det er jo billig! Da er det jo helt naturlig at det blir en enorm prisforskjell når du da kommer med 31 personer og først reiser med en ferge hvor du må betale, og deretter en ferge hvor dette er gratis, sier Christensen.

Ulik pris for ferge
Foto: Privat

Autopass

At strekningene Bognes-Skarberget og Drag-Kjøpsvik har fått autopassbetaling, betyr at billetten automatisk trekkes fra autopassbrikken som man allerede har i bilen.

Vegvesenet mener ordninga ikke passer for alle samband, som den fra Bognes til Lødingen, eller fergene til Lofoten.

– Da ville de blitt fylt opp av turister som reiser backpacking til Lofoten, og det ville ikke lenger bli plass til reisende med bil. Bare tenk på fergestrekningen Bodø-Moskenes, som ligger rett ved jernbanen i Bodø og som er i samme anbudspakke som Bognes-Lødingen, sier Christensen.

Lite miljøvennlig

Rolf Steffensen mener på sin side at prisforskjellene ikke henger på greip i et miljøperspektiv.

– Her er det noe som ikke stemmer. For oss som bruker denne ferga ganske ofte er det faktisk et alternativ å kjøre en lang, lang omvei. Man kan kjøre mange mil og bruke mange liter diesel før du kommer opp i de summene som den ene ferga koster.

Men Christensen påpeker at slik må det være.

– Det koster å frakte folk, slik er det bare. Fergebillettene er ikke dyre slik de er og de er kraftig subsidierte billetter fra før. Bare i Nordland er de subsidiert med 900 millioner kroner.