John R, Murman, Vannafisk I, Gudrun Gisladottir, Green Ålesund, Kong Håkon, Sleipner. Det er navn vi forbinder med forurensning og fare for menneskeliv. Eksemplene er talløse og ser i år ut til å bare øke. Statistikk for de siste månedene mangler. Men den statistikken som Sjøfartsdirektoratet har laget for NRK over grunnstøtinger siste 10 år, er helt entydig. Av 1200 grunnstøtinger skyldes 2 av 3 menneskelig svikt. Tekniske forhold ved skipet 10 %.
Sovnet
Hva ligger så bak menneskelig svikt? Hele 15 % sovnet ved roret, men utenom det, stoler styrmenn og båtførere for blindt på instrumentene, og reduseres dermed utkikk og aktsomhet i leia.
- Instrumenter og elektronisk navigering er i utgangspunktet et fremskritt, men de kan også være farlige, især i forhold til at norske kart ofte er gamle og ikke alltid stemmer med GPS-posisjon, sier avdelingsdirektør Per Magnus Indreeide.
Framhever fordelene
Indreeide er også opptatt av det han kaller markedsmakt. Utstyrsleverandørene, som selgere flest, framhever helst fordelene, og ikke omtaler begrensningene ved slik navigasjon. Og hva med utdanninga, er man også der for sterkt fokusert på instrumentnavigasjon?
- Det er vanskelig å si, men når det er sagt, tror jeg nok man kan spørre seg om det er for liten oppmerksomhet rundt begrensinger og farer ved elektronisk navigasjon, sier Indreeide.