Hurtigruteskipet Nord-Norge seiler i vinter i cruisefart mellom Chile og Antarktis, med passasjerer i nesten alle lugarer.
Nå vurderer rederiet også å sette inn hurtigruteskipet Nordkapp i cruisetrafikken i Sørishavet. Det sier utviklingsdirektør Steinar Sæterdal i OVDS.
Godt marked
- Det synes å være et marked der nede. Og økonomien i prosjektet stemmer godt med våre antakelser på forhånd, sier Sæterdal.
Hurtigruteskipet MS Nord-Norge.
Første året OVDS seilte mellom Chile og Antarktis med MS Nord-Norge, hadde de 1700 cruisepassasjerer. Denne sesongen kommer rederiet opp i 2400 passasjerer, som nesten er full kapasitet.
Neste sesong blir også Sør-Georgia og Falklandsøyene anløpssted. Om to-tre år kan fartøy nummer to bli tatt ut av hurtigrutetrafikken for å gå i Sørishavet. Mest sannsynlig blir det MS Nordkapp.
Mindre båt
Erstatningsbåten på norskekysten kan bli det nye og litt mindre hurtigrutefartøyet som OVDS vurderer å bygge, sier Sæterdal.
- Det blir en båt på størrelse med Narvik og Vesterålen. Den vil ha lastekapasitet, men standarden om bord kommer til å være på høyde med på de nyeste skipene i dag, sier han.