Kåringen er gjort i 2015-utgaven av Lonely Planets årlige utgivelse Best in Travel, som lanseres i disse dager.
Nord-Norge kommer til å ta deg med storm med sitt hjerteskjærende vakre landskap av isbreer og fjorder og fjell som bader i krystallklart lys. Velkommen til et av Europas siste store villmarksområder, skriver Lonely Planet i sin begrunnelse.
I boka lister reiseguidegiganten opp sine favoritter innen flere kategorier av reisemål, deriblant de beste regionene, de beste byene og de beste landene.
– Svært gledelig
Avdelingsdirektør Geir Solheim for NHO reiseliv Nord-Norge forteller at anbefalingene til Lonely Planet bygger på de reisendes egne erfaringer og opplevelser fra stedene de har besøkt.
– Dette er en guide som bygges opp av de som bruker den. Så det er ikke en journalist som alene har laget denne listen. I stedet er det den enkelte besøkendes opplevelse som gjør at Nord-Norge når opp, og det er svært gledelig, sier Solheim til NRK.
Han forteller at reiselivet i nord hadde en topp i 2011, før ting stoppet opp i 2012 og 2013.
– I 2014 fikk vi et av de beste årene noensinne. Optimismen rår hos reiselivet i Nord-Norge for tiden, og en slik omtale vil bidra til at flere tenker at Nord-Norge er et sted verdt å besøke.
– Hva er det med landsdelen som vekker oppsikt?
– Vi er heldige i Norge, fordi vi har de naturbaserte fortrinnene, og det er disse som omtales. Sterke, naturbaserte opplevelser er selve grunnmuren i arbeidet som vi gjør, fastslår Solheim.
– Uvurderlig markedsføring
Også markedsstrategisk leder John-Steve Linløkken i NordNorsk Reiseliv AS er naturlig nok svært fornøyd med omtalen.
– For Nord-Norge er dette uvurderlig markedsføring. Lonely Planet er en av de mest brukte informasjonskanalene når man skal ut å reise. Det å komme inn der er stort for landsdelen, sier han til NRK.
Linløkken forteller at Lonely Planet har et godt rykte i bransjen.
– Lonely Planet har et godt rennommé, og omtalen vil nok medføre at potensialet for flere besøkende neste år er ganske stort. Dette setter oss på kartet, noe som er utrolig viktig for å trekke turister fra utlandet.
– Unik natur
Linløkken tror Nord-Norge for mange turister fremstår som eksotisk.
– Der vi har store fortinn, det er på nordlyset og midnattssola. Vi får veldig mange gode tilbakemeldinger fra turistene som besøker oss på akkurat det. Så kan man gjøre en del for å lage gode reiselivskonsepter og heve kvaliteten på produktene ytterligere.
– Hva er det som skiller Nord-Norge fra andre destinasjoner i verden?
– Vi kan ikke snakke om Nord-Norge uten å snakke om Golfstrømmen. Vi kan takke Golfstrømmen for at vi kan nyte livet her.
– På vinteren, hvis man sammenligner kysten med været i Nord-Sverige og Nord-Finland, så er det store temperaturforskjeller, og mye mer behagelig å oppleve vinteren her. Vi har en fantastisk natur og en kystkultur som skiller seg ut fra andre deler av verden, fortsetter Linløkken.
– Et bevis på jobben vi gjør
Linløkken forteller at de jobber tett opp mot den øvrige markedsføringen som skjer på Norge i utlandet.
– Vi har et godt samarbeid med Innovasjon Norge, og er også aktive for å få flere turoperatørerer til å ta inn produkter fra Nord-Norge i sine kataloger.
Innovasjon Norge er også godt fornøyd med omtalen i Lonely Planet.
– Igjen markerer Norge seg helt i verdenstoppen i internasjonale kåringer. Dette er et bevis på at markedsføringsjobben vi gjør, utmerker seg, skryter Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.
- Hurtigruten om New York Times-omtale: – Fantastisk reklame for Norge