Hopp til innhold

Hurtigruten om New York Times-omtale: – Fantastisk reklame for Norge

Den amerikanske storavisen New York Times har tatt Hurtigruten og omtaler kystreisen som unik.

Sørgående hurtigrute MS Polarlys med kurs for Sortland, Andøya i bakgrunnen.

Hurtigruta MS Polarlys med kurs for Sortland. Andøya i bakgrunnen.

Foto: Trond Gansmoe Johnsen

Stein Lillebo

Stein Lillebo, kommunikasjonsrådgiver i Hurtigruten.

Foto: Art Rent AS

Å studere Norges røffe kyst med sine tusenvis av øyer, er som å studere landets metaforiske DNA: det er unikt, det er uendelig komplekst, det er fingeravtrykket til en nasjon.

Reif Larsen, The New York Times

– Denne artikkelen har fantastisk markedsføringsverdi, sier kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten.

Med video i klassisk sakte-tv-stil og bilder både i nettartikkel og i papiravisen, har New York Times presentert en reise med Hurtigruten.

Norske gener

Artikkelen med tittelen «Norway the Slow Way» er skrevet av journalist Reif Larsen, som har norsk bestefar og dermed er en fjerdedel norsk. Bestefaren flyktet fra Norge til USA under andre verdenskrig.

Nå går journalisten i bestefarens fotspor 50 år etter, og tar Hurtigruten fra Trondheim til Kirkenes sammen med kona og sin seks måneder gamle sønn.

– En reise hvor jeg drar nordover på verdens vakreste sjøreise, søker etter gjenferdet til min bestefar og et glimt av den stadig unnvikende midnattssola, innledes artikkelen med.

Ifølge sine egne nettsider når New York Times ut til 31 millioner unike brukere hver måned.

– Vi har mye oppmerksomhet i media, men New York Times er langt opp på lista over verdens viktigste medier. Det å få så mye plass i denne er utrolig viktig for Hurtigruten og Norge som reisemål, sier Lillebo til NRK.

– Vi satser betydelig i USA og har reetablert kontoret vårt i Seattle. Det markedet er veldig viktig for oss, og tidspunktet kunne ikke bli bedre.

(Artikkelen fortsetter under)

Hurtigruten i New York Times

Den amerikanske storavisen har viet mye plass til reportasjen med tittelen «Norway the Slow Way»

Foto: Skjermdump/New York Times

Langsom reise

Norge var innrammet for oss i vinduene på skipet, som en TV-skjerm med bare én kanal.

Reif Larsen, The New York Times

Om bord i MS «Trollfjord» får journalisten oppleve at hurtigruten ikke er spesielt hurtig etter dagens målestokk. Men utsikten skuffer ikke, og langsomheten gjør at alle har god tid til å nyte landskapet.

– Det er vanskelig å sammenligne redaksjonell omtale og betalt markedsføring. Det er åpenbart mer troverdighet bak en redaksjonell artikkel. Den har betydelig verdi, forteller Lillebo.

Også NRK-suksessen «Hurtigruten – Minutt for minutt» blir også omtalt i artikkelen. Den 134 timer lange direktesendte reisen som samlet det norske folk på kaiene langs kysten i 2011. Sakte-TV ble en ny sjanger innen TV, noe som vakte oppsikt internasjonalt.

– Hurtigruten minutt for minutt har gått på amerikanske tv-skjermer nå. Sammen med denne artikkelen kan det bli en veldig god start i det amerikanske markedet.