Hopp til innhold

Nekter å la seg sikkerhetsklarere

Konflikten mellom pilotene og Avinor tilspisser seg.

Sikkherhetskontroll flyplass

LEI KROPPSVISITERING: Pilotene som skal fly må igjennom de samme sikkerhetsklareringene som alle oss andre.

Foto: Gøril Huse / SCANPIX

I et brev til Widerøe skriver Avinor om piloter som har nektet å la seg sikkerhetsklarere. Både Avinor og Widerøe har mottatt rapporter etter at det har oppstått konflikter mellom sikkerhetspersonell og flygende personell.

I skyttergravene

– Vi står i skyttergravene nå og det er ikke bra. Dette må løses, sier nestleder i Norsk Flygerforbund og pilot i Widerøe, Alexander Wasland.

Wasland mener at når flygende personell må gå gjennom sikkerhetskontrollen seks-sju ganger om dagen, kan frustrasjonen bygge seg opp.

Et gnagsår

Sikkerhetskontrollen på Værnes. Arkivbilde.

TILSPISSER SEG: Piloter i Widerøe nekter å la seg sikkerhetsklarere på grunn av det de mener er gnagsåraktige regler fra security.

Foto: Kaja Kristin Ness / NRK

– På de små flyplassene er det ofte en form på bygningene og på infrastrukturen som gjør at man må gjennom security på nytt og på nytt for å sjekke vær, for å gå på toalettet, for å få seg en kopp kaffe. Og dette kan oppleves som et gnagsår, sier Alexander Wasland

Han mener det er Luftfartstilsynet som skal sørge for at de to yrkesgruppene kjenner til regelverket slik at det ikke skal oppstå gnisninger.

Skylder på Luftfartstilsynet

– Luftfartstilsynet må gjøre den jobben de skal gjøre, nemlig å informere både flygere og securitypersonell om reglene, slik at man har en felles forståelse av regelverket. Dette har Luftfartstilsynet skullet gjøre i over to år, sier Alexander Wasland.

Skyter tilbake

Avdelingsdirektør for sikkerhet i Luftfartstilsynet, Jørgen Ingebrigtsen, er klar over situasjonen, men mener det er flyselskapene selv som har ansvar for å formidle reglene til sine ansatte. Først til neste år vil Luftfartstilsynet ta opp saken.

– I enkelte situasjoner er det mangel på kunnskaper og ferdigheter, og det kommer vi til å ta grep om til neste år, sier Ingebrigtsen.

– Opp av skyttergravene

– Piloter og sikkerhetskontrollører på flyplassene må ut av skyttergravene for å få en felles forståelse for sikkerhetsreglene.

Det mener nestleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland.

Han mener at luftfartstilsynet nå må ta sitt ansvar for de to yrkesgruppene.

Direktør for sikkerhet, Jørgen Ingebrigtsen i Luftfartstilsynet er klar over situasjonen, men understreker at det er selskapenes oppgave å klargjøre reglene.

Først til neste år, når det kommer et skjerpet regelverk, vil de gjøre noe med saken