Hopp til innhold

Nå skal kineserne spise norsk torsk

Norges Sjømatråd bruker millioner på å introdusere norsk torsk for kinesiske middagsbord.

Fersk torsk

I år sprøytes flere millioner kroner inn i prosjektet som skal gjøre norsk torsk stor i Kina. Sjømatrådets egne analyser avdekker et sultent marked i øst.

Foto: Thor Werner Thrane / NRK

Sjømat er Norges tredje største eksportartikkel etter olje og gass. Målet er at torsken nå skal bli en yndet kinesisk matfisk.

– Dette vil styrke næringa, sier kommunikasjonsdirektør Geir Bakkevoll i Sjømatrådet.

Geir Bakkevoll

Geir Bakkevoll i Norges Sjømatråd vil ha norsk torsk på kinesiske middagsbord.

Foto: Marius Fiskum, Norges SJØMATRÅD

I år sprøytes flere millioner kroner inn i prosjektet som skal gjøre norsk torsk stor i Kina. Sjømatrådets egne analyser avdekker et sultent marked i øst.

– Den norske torsken har et opphav i reine klare farvann som er høyt ettertraktet i Kina. Den går rett inn i kinesisk kjøkken. Og vi har høy tillit i Kina som produsenter av trygg og sunn mat, sier han.

– En globetrotter

Norges sjømatråd og norske eksportører har i et halvt år arbeidet for å komme inn på det kinesiske innenlandsmarkedet.

– Den første norske torsken ble, etter det vi kjenner til, eksportert i år 875. Det er en globetrotter vi snakker om, sier Bakkevoll.

Norsk laks har i vekslende grad slitt på det kinesiske markedet. Sjømatrådet mener torsken vil gå klar av problemer som importstopp og rykter om sykdommer.

Spiser ikke selv

Kina er allerede Norges femte største eksportmarked for fisk og kjøper 46 prosent av den totale eksporten av rundfryst hel torsk.

Kolbjørn Giskeødegård

– Kineserne kjøper norsk torsk, men konsumerer den ikke, sier sjømatanalytiker Kolbjørn Giskeødegård i Nordea Markets.

Foto: Jannicke Farstad / NRK

Problemet er bare at de ikke spiser den selv.

– Kineserne kjøper norsk torsk, men konsumerer den ikke. De har bare videreforedlet den og sendt den tilbake til Europa og til USA som frosne torskefileter, sier sjømatanalytiker Kolbjørn Giskeødegård i Nordea Markets til NRK.

Middelklassen vokser

Den norske hvitfisknæringa skal samarbeide med kinesiske partnere, med Sjømatnæringa i ryggen. Utregninger viser at Norge om få år kan selge opp mot 20 tusen tonn torsk til Kina årlig.

Potensialet skal være på 30 millioner kinesiske konsumenter. Nå fortsetter arbeidet med profilering.

– Det er i Kina den sterkeste veksten i den globale middelklassen kommer de neste årene. Det er rett og slett der det kommer flest nye konsumenter, sier Giskeødegård i Nordea Markets.