Hopp til innhold

I dette landet spiser seks av ti norsk torsk til jul

Norge har aldri eksportert mer torsk til utlandet. Mye takket være sultne portugisere.

Klippfisk fra Norge i Continente Colombo supermarked i Lisboa i Portugal

GLAD I NORSK FISK: Nærmere 80 prosent av alle portugisere har planer om å spise klippfisk som julemiddag. Her fra et supermarked i Lisboa i Portugal.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

I november eksporterte Norge torsk for hele 1,16 milliarder kroner. Det er historisk høyt, forteller bransjesjef og analytiker for torskefisk hos Norges sjømatråd, Ove Johansen.

– Dette er det høyeste vi har målt for en november måned noensinne. Vi solgte for 300 millioner kroner, eller 34 prosent, mer i november i år sammenlignet med samme måned i fjor, sier Johansen til NRK.

Årets november slår også alle andre måneder hittil i år, legger han til.

– Vi var allerede en milliard over fjoråret idet vi gikk inn i desember.

– Skal ha klippfisk til jul

Ove Johansen

Befolkningen i Portugal kjøper nærmere 30 prosent av all torsk som går ut av landet, forteller Ove Johansen i Norges sjømatråd.

Foto: Tom Benjaminsen / Tom Benjaminsen, NSEC/EFF

Det er spesielt et land som spiser mye av den norske fisken. Befolkningen i Portugal kjøper nærmere 30 prosent av all torsk som går ut av landet. Fisken bruker de blant annet i sin «bacalao», som det er lange tradisjoner for i landet.

– Hvis vi bare ser på de konvensjonelle produktene, det som er saltet og tørket, så går hele 81 prosent til Portugal. Hadde det ikke vært for det landet, så tror jeg Norge ville hatt store problemer, mener Johansen.

Markedsundersøkelser viser at nærmere 80 prosent av alle portugisere har planer om å spise klippfisk som julemiddag. Og syv av ti foretrekker den norske fisken, fortsetter Johansen.

Det betyr at nærmere seks av ti har planer om å spise norsk torsk i løpet av høytiden.

– I Portugal er de 10 millioner mennesker. Hver portugiser spiser cirka 10 kilo klippfisk hvert år. De skal ha klippfisk til jul, og den skal helst være norsk. Det gir gode tider for norsk sjømat, sier Johansen.

– Spiser 60 måltider med klippfisk i løpet av et år

Men slik har det ikke alltid vært. For få år siden pekte tallene motsatt vei, da finanskrisen skapte betydelig fall i torskeprisene globalt.

Øyvind Arne Jensen har 13 års erfaring fra Portugal

Leder Øyvind Arne Jensen i Blæst AS kjenner det portugisiske markedet godt.

Foto: Kalijade Photography

Noen år senere, i 2012, økte Norge torskekvotene. Det resulterte i at markedet ble mettet, noe som førte til et nytt fall i torskeprisene, forklarer daglig leder Øyvind Arne Jensen i Blæst AS.

Han er en av de som leverer klippfisk til det portugisiske markedet, og som kjenner markedet godt.

– Nå har det begynt å normalisere seg. Vi sender en betydelig andel av både fersk og frossen torsk til Kina, hvor den bearbeides, mens resten videreforedles i Baltikum. I år merker vi en balansering i markedet, og vi ser at utlendingene er villig til å betale en høyere pris for produktene, sier Jensen til NRK.

For han og de andre aktørene som operer i markedet, er oktober til desember den travleste tiden på året.

– Den tradisjonelle julemiddagen i Portugal er klippfisk. Tilbehøret er gjerne poteter, kål, gulrøtter og kikerter med litt olivenolje oppå. I snitt spiser en portugiser 60 måltider med klippfisk i løpet av et år.

– Et tradisjonsrikt produkt

Klippfisk

MER POP I UTLANDET: Vi deler ikke den samme matkulturen som befolkningen i Portugal, forteller Finn-Arne Egeness ved forskningsinstituttet Nofima i Tromsø.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

Her til lands er konsumet av klippfisk betydelig mindre, forteller klippfiskforsker Finn-Arne Egeness ved forskningsinstituttet Nofima i Tromsø.

– I Norge er klippfisk for de spesielt interesserte, selv om det har blitt mer vanlig de seneste årene. Grunnen til at det har blitt så stort i utlandet, tror jeg har å gjøre med fiskens anvendelighet, sier han til NRK.

Han forteller at de viktigste markedene for Norge er Portugal og Brasil, samt Angola.

– Dette er et tradisjonsrikt produkt som henger igjen i den katolske kirke, hvor de ikke kunne spise kjøtt i forbindelse med faste. Den regnes nærmest i en egen matkategori, og omtales gjerne som «fisken som ikke er fisk».

Han ser eksportrekordene i sammenheng med høyere kvoter.

– Med høyere kvoter har fisken også blitt billigere, og dermed mer tilgjengelig for mange, noe som har gitt flere konsumenter. Det er én av årsakene til den historiske veksten som vi nå ser, nå som prisene er på vei opp.

– Hvordan foretrekker du selv klippfisken?

– Enkelt. Grillet med olivenolje oppå, avslutter forskeren.

Nofima har flere forsksningsprosjekter i gang på klippfisk

Klippfiskforsker Finn-Arne Egeness ved forskningsinstituttet Nofima i Tromsø planlegger minst et måltid med klippfisk til jul.

Foto: Marit Rein / Nofima