I dag var OL-topp og kommunikasjonsdirektør for OL i Tromsø 2018, Roger Ingebrigtsen, på sjarmoffensiv i Nordland.
Han skal overbevise næringslivsledere under NHOs årskonferanse i Bodø om at OL er bra også for bedriftene i Nordland.
- Jeg mener Nord-Norge må stå sammen om OL-planene, for her kommer ringvirkningene i landsdelen til å bli store, sier Ingebrigtsen.
Vil lage Nord-Norge United
Kommunikasjonssjefen for Tromsø 2018 har en drøm om at nordnorske bedrifter sammen skal kunne vinne kontrakter i konkurranse mot utenlandske bedrifter.
- Vi ønsker oss et Nord-Norge United. I stedet for at mange små skal tape kontrakter, er det bedre med noen store som kan vinne sammen. Derfor jobber vi nå konkret mot fem ulike bransjer for å få dem til å tenke som et stort nordnorsk konsern, sier Ingebrigtsen.
- Dessuten mener vi at det skal bli skapt 1500 nye arbeidsplasser etter OL, blant annet innen reiseliv. Det vil komme hele landsdelen til gode, sier Ingebriftsen til NRK.
Støttes av NHO
- Jeg og NHO i Nordland er veldig positiv til OL-planene. Det gir økt fokus på landsdelen, allerede nå vil reiselivet kunne dra nytte av dette. Så dette dreier seg om mye mer enn bygging av anlegg, sier administrerende direktør Paul Birger Torgnes i NHO Nordland.
- Vi må forene krefter og stå sammen slik at vi kan vinne kontrakter. Men igjen, dette handler om mer enn anleggsbygging, det handler om mer for landsdelen, sier Torgnes til NRK.