Elbilen har for lengst gjort sin store inntreden i trafikken, og begrep som ladeangst har forplantet seg i vokabularet.
Dersom du tok med deg bilen på norgesferie i fjor oppdaget du kanskje at det er flere strekninger i vårt langstrakte land der nettopp denne angsten slår inn for fullt.
Det er ikke uten grunn.
På Helgeland er den lengste strekningen mellom ladestasjonene på 354 kilometer. Ferdes du langs kysten, er det ingen stasjoner mellom Sandnessjøen og Bodø.
I sommer ville alle hit. Det var kaos og flere hundre meter lange fergekøer.
Men nå blir det andre boller. Kystriksveien fra Steinkjer til Bodø, som er kåret til en av verdens vakreste veier, er blant strekningene som endelig får bedre lademuligheter.
Det finnes i dag fem ladepunkter i Glomfjord. Disse er ikke hurtigladere, men destinasjonsladere.
Får 12 nye ladestasjoner
Enova gir 14,8 millioner kroner i støtte til Helgeland Kraft og BKK.
De to kraftselskapene skal etablere til sammen 12 nye ladestasjoner fordelt rundt om i Nordland.
På Helgeland skal det bygges seks hurtigladere i Namdalen og langs den svært populære Kystriksveien på Fylkesvei 17, fra Floreid til Saltstraumen.
I tillegg etableres ett ladested ved Umbukta på E12.
- Les også:
BKK får ansvaret for å bygge til sammen fem ladestasjoner på Bjørnfjell, Steigen, Gullnesfjord, mellom Risøyhamn og Andenes, og på strekningen mellom Gimsøystraumen og Reine på Vestvågøy.
Totalt utgjør det 48 nye hurtig- og lynladepunkter.
Markedssjef for transport i Enova, Gunnel Fottland sier de gleder seg til ladestasjonene står klare.
– Dette er veldig viktig for å sikre en positivt utvikling for elektriske biler i hele landet.
– Blir enklere å kjøre elbil
Det skal være både økonomisk lønnsomt og praktisk gjennomførbart å kjøre en bil uten klimagassutslipp, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).
– Stadig flere velger å kjøpe elbil. Det må være attraktivt i hele landet. Det skal både være økonomisk lønnsomt og praktisk gjennomførbart å kjøre en bil uten klimagassutslipp, sier klima- og miljøministeren.
– Vi har nettopp lagt frem en ambisiøs klimaplan for de neste ti årene. Skal vi lykkes med omstillingen, må vi få med hele landet på å reise mer klimavennlig. Derfor er det viktig for oss å sikre godt ladetilbud der det ennå ikke har kommet på plass, sier Rotevatn.
- Les også:
Vil legge til rette
Ifølge Enova er det i utgangspunktet ønskelig at markedet selv etablerer ladestasjoner.
Men på de aktuelle strekningene var det lite grunnlag for å bygge dem ut på kommersielle vilkår, forklarer Fottland.
– Da er Enova sitt oppdrag at vi bidrar til å utløse nødvendig infrastruktur for å kjøre elbil på disse strekningene.
I dag står transportsektoren for en tredel av norske klimagassutslipp, og personbilene alene utgjør en tredel av dette igjen, ifølge Enova.
– Vi må ta ned barrierene for utslippsfri transport når du beveger deg ut av byene i Norge, eller lenger nord i landet
– Med stadig flere elektriske biler på veiene må infrastruktur på plass for å kunne legge feriene og turene lengre nordover i landet.
Håper å være klare til sommeren
– I dag er det svært dårlig infrastruktur for lading langs kystriksveien. Etter hver som vi får økt elbilandel så blir det færre og færre som kan ferdes der, hvis det ikke blir tilstrekkelig infrastruktur for lading, sier daglig leder i Helgeland Kraft Vannkraft, Torkil Nersund.
Ifølge kontrakten de har fått med Enova, skal ladestasjonene deres opp i løpet av 18 måneder. Likevel håper han at de skal være klare allerede i løpet av året.
– Vi håper at de første er klare i løpet av sommeren. Vi har ikke tenkte å bruke 18 måneder på dette, sier han.